Americká Akademie se všemožně snaží zvýšit sledovanost nadcházejícího ceremoniálu předávání Oscarů. Ten se chystá na 7. března v Los Angeles.

Organizátoři ceremoniálu teď přišli dokonce s novým nápadem, jak uchránit obecenstvo před nudnými projevy novopečených vítězů, obsahujícími hlavně "samé děkování". Rozhodli, že čerství držitelé zlaté sošky budou mít dva projevy.

45 vteřin a dost

Uchazeči o nejvyšší ocenění ve filmové branži, mezi nimi George Clooney, Sandra Bullock, Meryl Streep a Jeff Bridges, se sešli v pondělí na tradičním nominačním obědě v Beverly Hills. Producenti oscarové podívané jim při té příležitosti nabídli tipy, jak se vypořádat s pětačtyřicetivteřinovou řečí.

Hlavní rada zní: hovořit krátce a vyhnout se dlouhému vyjmenovávání agentů, režisérů, manželů a rodinných příslušníků, kterým chtějí vyjádřit vděčnost a poděkování.

Producent Bill Mechanic nazval "seznamy takových poděkování" za "nejnenáviděnější věc z celé show". Místo toho se s druhým producentem Adamem Shankmanem dohodli, že dají vítězům prostor pro dva projevy: jeden na pódiu, kdy by držitelé Oscarů měli lidem v sále říci, co si myslí o svém ocenění; druhý v zákulisí, kde by mohli vyříkat svoje poděkování, komu chtějí.

"Podělte se s lidmi o svoje pocity, co pro vás získání Oscara znamená," poradil Shankman nominovaným. Jako příklad producenti promítli videozáznam z šest let starého ceremoniálu, kde o svých pocitech hovořila Renée Zellweger. Ta si v roce 2004 odnesla Oscara za vedlejší roli nebojácné farmářky Ruby Thewesové v dramatu Návrat do Cold Mountain.

Děkovací projevy se v zákulisí natočí na video, a to bude potom vystaveno na webových stránkách. Vítězi je budou moci použít, jak budou chtít: poslat je e-mailem přátelům nebo je vystavit na Facebooku.

Vylepší sledovanost Avatar?

Sledovanost oscarové show postupem let upadá. Zájem diváků vystoupal nejvýše před dvanácti lety, kdy ceny ovládl Titanic režiséra Jamese Camerona. Na jeho jedenáctioscarový triumf se v roce 1998 dívalo jen v Americe přes padesát sedm milionů lidí. Poté sledovanost postupně poklesla až na hranici třiceti milionů diváků.

Nejnižší v historii byla naopak před dvěma lety, kdy Oscary vidělo 31 milionů lidí. Organizátoři to připisovali povaze filmů, které byly nominované - ceremonii tehdy ovládlo klubové drama Tahle země není pro starý.

Naopak letos producenti show doufají, že díky atraktivním nominacím v čele s Cameronovým Avatarem a dalšími hity, jako jsou pixarovský Vzhůru do oblak, Clooneyho Lítám v tom či komedii Julie a Julia s Mery Streepovou, zájem o ceremoniál stoupne.

"Letos to bude zřejmě mnohem živější než dříve," řekl Tom Sherak, prezident Sdružení amerických autorů, jež držitele Oscarů spolu s akademiky vybírá.

Související