Nejúspěšnější firmou v získávání státních zakázek na výstavbu komunikací je Metrostav. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se společností v posledních třech letech podepsalo smlouvy v celkové hodnotě téměř 15 miliard korun. Žebříček největších partnerských firem zveřejnil šéf ŘSD Alfred Brunclík.

Také další místa potvrzují, že státní zakázky ovládá takzvaná velká čtyřka. Jen o několik desítek milionů méně získala společnost Stavby silnic a železnic, která nyní působí pod názvem Eurovia. Třetí a čtvrté místo obsadily Strabag a Skanska s třinácti, respektive jedenácti miliardami korun.

Při bližším pohledu se však ukazuje, že skupiny Eurovia a Strabag jsou v získávání zakázek úspěšnější než Metrostav. Eurovia totiž ovládá čtvrtou firmu v žebříčku, ODS - Dopravní stavby Ostrava, která se může chlubit smlouvami s ŘSD za 4,7 miliardy. Sedmé jsou Dálniční stavby Praha (3,7 miliardy), které patří pod rakouskou stavební skupinu Strabag SE.

Trh je pestrý, říká šéf ŘSD

Podle Brunclíka je pořadí logické, neboť velké firmy působí na celém území státu a disponují potřebnými kapacitami - vlastní například obalovny povrchových směsí nebo betonárky. Trh je přesto podle šéfa ŘSD pestrý. "Další firmy mají dostatek referencí, aby se v té tabulce objevily. Jejich kapacita může konkurovat velkým firmám," uvedl Brunclík.

Jak nedávno napsal server Ekonom.cz, řada firem především u menších zakázek do 20 milionů korun nemá jasnou vlastnickou strukturu. Jsou to společnosti s anonymními akciemi na majitele v listinné podobě. Konkrétně se to podle týdeníku týká třeba společnosti Silnice Group, která podle Ekonomu získala zakázky za nejméně 335 milionů. ŘSD dnes uvedlo, že to byl víc než trojnásobek - téměř 1,1 miliardy korun.

ŘSD v roce 2007 podepsalo smlouvy se soukromými firmami za 11 miliard korun, v následujícím roce ovšem přišel boom. Především díky evropským penězům se objem zakázek zvedl na zhruba 75 miliard korun, loni to bylo necelých 16 miliard. Další léta budou podle Brunclíka kvůli krizi a šetření ve státním rozpočtu hubenější.