I když se na dosluhující pětkové BMW strhla řada kritiky, jedno se mu nedalo upřít. Prodávalo se jako teplé housky a zaznamenalo úspěch asi na všech trzích, kam se vydalo. Nová generace s označením F10 bude mít minimálně stejný úspěch, alespoň to předpovídali manažeři, když nás vítali na tiskové prezentaci. Ta proběhla v polovině února v Lisabonu. Ano, na stejném místě, kde jsme před půl rokem poprvé jezdili s BMW 5 Gran Turismo.

Design nového BMW 5 je určitě usedlejší než tomu bylo u generace E60. Pryč jsou světla ostře zaříznutá do kapoty, pryč je kachní ocas na zádi. Pětka je teď dospělejší a víc než kdy před tím vypadá podle toho, kam se jí opravdu sluší zařadit – do segmentu manažerských limuzín po boku Audi A6, Mercedesu-Benz třídy E nebo třeba Jaguaru XF. Auto má sladěnou fazónu s BMW 5 GT i velkým BMW řady 7. Ledvinky vpředu zase o kousek vyrostly a záď zdobí pohledná světla tvořená ze svítících trubic. Auto navíc výrazně povyrostlo na rozměry 4899 x 1860 x 1464 mm.

Když jsme tu jezdili loni na podzim, za volantem BMW 5 Gran Turismo jsme přemýšleli, jak moc mu bude nová pětka podobná. GT hraje hlavně na prostorný interiér, co se týče místa nad hlavou i před koleny a samozřejmě velký zavazadelník s dvojitě otevíratelným víkem. Velký dojem na nás ale udělal jízdní komfort, který je plně srovnatelný s limuzínou řady 7. Teď už víme, že v tom pokračuje i pětka.

Palubní deska má sice svůj vlastní tvar, z jednotlivých prvků se ale dají identifikovat součásti z 5 GT i 7. Shoduje se kaplička s přístroji šikovně doplněná o barevný displej palubního počítače, velký volant, ovladače klimatizace a rádia, obrazovka navigace a vysoký středový tunel s joystickem místo řadící páky a klikacím kolečkem pro ovládání nejnovější verze palubního systému iDrive. Designéři si dali záležet na kvalitních materiálech a tak se tu střídá leštěné dřevo s hliníkem a kůží.

Křesla jsou vpředu libovolně polohovatelná v mnoha směrech. Jak je ale u BMW zvykem, cítili jsme se v něm trochu stísněně. Na prostornosti totiž nepřidá středový panel často kontaktující pravou nohu řidiče, ani vypouklá palubní deska na straně spolujezdce. Vzadu je pak před koleny na vyšší střední třídu opravdu povážlivě málo místa a to máme co dočinění s rozvorem 2968 mm. BMW ale určitě s takovými výtkami počítalo a pro nesmiřitelné zastánce prostoru náhle BMW 5 Gran Turismo dostává smysl.  

 

Tichá nafta, zvučný benzín

Na projížďku po našich oblíbených klikatých silničkách v okolí Lisabonu jsme si mohli vybrat dvě motorizace. Nejprve jsme se krátce svezli s BMW 530d. Silný naftový šestiválec už dobře známe například z BMW 330d a podle našich prvních dojmů exceluje i v nové pětce. Třílitr nabízí výkon 245 koní a maximum točivého momentu 540 Nm. Stovku s ním lze překonat za 6,3 sekundy, přičemž se pochlubí spotřebou jen 6,3 litru nafty na 100 km. My jsme s ním jezdili za 7,5 litru. Agregát je takřka dokonale odhlučněn a zvukově se projevuje jen lehce a až ve vyšších otáčkách. Je to typický výkonný motor pro cesty na dlouhé vzdálenosti, který vás nebude otravovat zbytečným hlukem. Pro některé příznivce značky by ale mohl být trochu bezpohlavní.

 

 

Proto jsme ještě osedlali BMW 535i. Přeplňovaný benzínový šestiválec už v nás dokázal vzbudit mnohem více emocí. Jeho výkon 306 koní vrcholí v 5800 otáčkách, kdy se motor projevuje vynikajícím sportovním zvukem. K tomu si připočítejme maximum točivého momentu 400 Nm dostupné v širokém spektru mezi 1200 až 5000 otáčkami a je zřejmé, že z 1,7 tuny těžké limuzíny vznikne pěkně rychlý kočár. Stovka přichází za 6,1 sekundy, rychlost je jako obvykle omezená na 250 km/h. Na jeho ovládání si můžete vybrat mezi manuálním šestikvaltem a 8stupňovou automatickou převodovkou.

My jsme jezdili s automatem, který řadil v normálním režimu neznatelně a přitom dostatečně rychle. Řidič má možnost zvolit i manuální režim a řadit pomocí pádel pod volantem. Naštěstí klasickým způsobem, tady plus napravo a mínus vlevo. Nenáviděné páčky, které nás zlobily třeba na palubě BMW X6, jsou tak navždy pryč.

 

Plout krajinou

Nová generace BMW 5 dala sbohem odpružení McPherson, které na jeho místě vystřídal moderní multi-link. Stejně jak to známe ze sedmičky nebo 5 GT, je k dispozici také nastavitelný podvozek spolu s odezvou převodovky, plynového pedálu a řízení. Vybrat se dá mezi volbami Comfrot, Normal, Sport a Sport+. Podvozek a vlastně celkový dojem z jízdy na nás ale působí tak, že se pětková řada začala odklánět od svého sportovnějšího zařazení výrazně směrem ke komfortu. Na režim Comfrot totiž auto silnicí spíše pluje jako sedmičkový koráb a také režim Normal je nesrovnatelně pohodlnější než tomu bylo u standardu odcházející pětky. Pravda, po přepnutí na sport podvozek přituhne, plynový pedál reaguje rychleji a převodovka nechá motor vysoko vytáčet, stále ale máte pocit, že už nesedíte v tak mrštném autě, jako dřív.

Abychom si byli jistí, jak to vlastně BMW s novou pětkou myslí, zastavili jsme se na okruhu v Estroil, kde jsme se na konci loňského roku proháněli s Porsche 911 Turbo. Volič naladění podvozku samozřejmě putoval do polohy Sport+, která dovolí už lehčí ustřelení zádě, stále ale dbá o bezpečnost a do vyloženě riskantních kousků vás nepustí. Auto sedí v zatáčkách dokonale a dostat ho do extrému je velice těžké. Troufáme si tvrdit, že se vám to na běžné silnici jen tak nepodaří. Jízda s BMW 535i byla na okruhu jistá, spolehnout jsme se mohli i na neuvadající brzdy.

Problémem je, že BMW 5 vyrostlo tak, že už si neužijete tolik adrenalinu, ani když se budete snažit jezdit jako Fittipaldi. Řízení právě nepatří mezi nejcitlivější, které kdy v Mnichově vznikly, navíc je volant velký jako lodní kormidlo. Celkové utlumení, desítky elektronických systémů a neuvěřitelná míra komfortu a luxusu, kterými vás nové BMW 5 zahrne, působí tak, že se vám s tímhle vozem bude jezdit vyloženě sportovně jen těžko. Auto se prostě definitivně stalo reprezentativní limuzínou usedlého manažera. Trochu nám to připomíná přerod drsného BMW Z4 v metrosexuální roadster, který se odehrál nedávno. Nové BMW 5 se začne prodávat během jara, cena ještě nebyla stanovena.

Nové BMW 5 je napěchované složitou elektronickou výbavou, o které si podrobněji povíme až během redakčního testu, její seznam by vydal na další samostatný článek. Pokud jste hodně zvědaví, pak si prohlídněte katalog, který najdete ZDE. Manažerská limuzína se začne prodávat během jara, cena ještě nebyla stanovena.