Konkurence v bankovních službách pro občany v Česku letos výrazně přitvrdí. Na bankovní trh začínají vstupovat noví hráči, kteří se chystají přetáhnout klienty zavedeným ústavům. České banky totiž zatím úspěšně procházejí krizí a díky rostoucím příjmům z půjček domácnostem a vysokému podílu poplatků na tržbách stále dobře vydělávají.

Už od minulého týdne začala fungovat Axa Bank, která přišla s nejvýhodnějším vkladem za tříprocentní roční úrok. Rozjezd ale provázejí komplikace - bance podle serveru iDnes.cz už čtyři dny nefunguje internetové bankovnictví. V polovině roku se chystá rozjet retailové služby PPF banka. Zájem odstartovat svou Direkt Bank v Česku signalizuje i rakouská skupina Raiffeisen. Expanzi do retailu už potvrdila UniCredit Bank. Na trhu se množí spekulace i o přípravách nových majitelů tuzemské Banco Popolare, britského fondu AnaCop, na spuštění nové internetové banky.

Příchod nových hráčů může být povzbudivou zprávou pro klienty. Noví hráči je budou lákat nejprve na vklady, protože si chtějí zajistit levnější zdroj pro další byznys. Musí však za to lidem nabídnout lepší podmínky spoření, než mají už zaběhnutí konkurenti.

Je to předzvěst, že letos budou úroky na vkladech pro klienty nejvýhodnější v historii. Na vstup nových konkurentů se už totiž intenzivně připravují i velké banky, které mají nejvíc klientů a budou čelit snahám nových bank jim je přetáhnout. "Na příchod nové konkurence budeme samozřejmě reagovat, ale nemáme z ní obavu," říká například Jiří Škorvaga, člen představenstva České spořitelny, s tím, že to může dlouhodobě znamenat nízké marže pro celý trh.

Jinými slovy, i ostatní banky budou muset jít na úkor svého zisku s úroky na vkladech nahoru a zlevnit služby. Podle Škorvagy je však otázka, zda se nově příchozí banky vůbec mohou dostat do zisku. "Klientovi sice může být jedno, jestli je banka zisková či ne, ale banka si výhodnější podmínky musí kompenzovat někde jinde a pak ji to nutí k rizikovějším operacím na finančním trhu. Důsledky této politiky cítí svět dodnes," míní Škorvaga.

Současný boj o český retailový trh odborníci považují za jeden z důsledků krize. "Tržní podíly se nyní získávají snáze než v dobách růstu," říká Petr Kříž, partner a odborník na bankovnictví ze společnosti PricewaterhouseCoopers Audit. "K úspěšnému vstupu však bude nutné přijít s atraktivní nabídkou, která českého klienta přiměje ke změně banky. Pokud se to zájemcům podaří, mělo by to vyvolat též odezvu bank dosud dominujících českému retailovému bankovnictví," dodal Kříž.