Inscenace hry Odcházení bývalého českého prezidenta Václava Havla v Dánsku nenadchla. Představení, které mělo premiéru v pátek 5. února ve třetím největším dánském městě Odense, vytýkají kritiky především rozvláčnost.

Recenze nicméně potvrzují všeobecnou platnost tématu díla, pojednávajícího o nelehkém loučení politika s mocí, a nacházejí jeho paralely v současné dánské politice.

Deník Fyens Stiftstidende vidí podobnost mezi výměnou kancléře Riegera za Kleina v Odcházení a změnou ve vedení dánské Sociálně demokratické strany v devadesátých letech. Tehdy byl z postu šéfa "vystrčen" Svend Auken a na jeho místo nastoupil ambicióznější politik, současný dánský premiér Poul Nyrup Rasmussen.

Pro herce Pera Pallesena, který ztvárnil v dánské inscenaci kancléře Riegera, má přitom hra osobní rozměr, protože Auken byl v dětství jeho kamarád.

Podle nejčtenějšího dánského deníku Jyllands-Posten námět Havlovy satirické hry slibuje aktuální politický kus, který díky vstupujícímu komentujícímu hlasu "zapadá do kategorie absurdního divadla, které bylo ve východoevropských zemích v minulosti využíváno s velkou oblibou a talentem".

Bez talentu, bez zábavy

"Komedie Václava Havla ale, bohužel, nepřekypuje ani talentem, ani zábavností. Humor působí - pro dánské ucho - násilně a satiru jednání politiků, jejich milostných eskapád a jejich rétorických prohlášení jsme už viděli v podstatně vtipnějším podání v britském televizním seriálu Jistě, pane ministře," pokračuje Jyllands-Posten.

"Režisér Per Smedegaard dělá, co může, ale repliky jsou těžkopádné a náhlé pokusy o frašku vycházejí podivně naprázdno," dodává deník.

Kritický je k Havlově grotesce také deník Dagbladet Information, podle nějž se celý kus vleče "v tempu života v domově důchodců". "Možná Václav Havel v oněch dvaceti letech, kdy nepsal dramata, ztratil kontakt s divadlem. Jeho dílo Odcházení z roku 2008 každopádně není pozoruhodné ani jako politický dobový portrét. Je jen poněkud nudné," konstatuje list.

Na vině nelichotivých recenzí je však spíš než Havel pětatřicetiletý režisér Per Smedegaard, který nechává herce promlouvat v nevýslovně pomalém tempu.