Stavbou nové ranveje letiště v pražské Ruzyni se bude zabývat Ústavní soud.

Prozkoumá část dokumentu nazvaného Politika územního rozvoje České republiky 2008, který včetně nové paralelní vzletové a přistávací dráhy loni schválila vláda. Podnět k Ústavnímu soudu podala Městská část Praha-Suchdol spolu s vlastníky nemovitostí v okolí letiště. Včera to oznámila mluvčí soudu Jana Pelcová.

Stěžovatelé žádají zrušení rozhodnutí Nejvyššího správního soudu (NSS), který loni nevyhověl jejich návrhu proti politice územního rozvoje.

Podle NSS tento dokument není takzvaným opatřením obecné povahy, a proto není přezkoumatelný ve správním soudnictví. Představitelé Suchdolu a majitelé pozemků s tímto názorem nesouhlasí.

Podle původního návrhu, podaného k Nejvyššímu správnímu soudu, nebyly při vymezení plochy pro výstavbu nové dráhy a souvisejících letištních staveb řádně vyhodnoceny vlivy na životní prostředí. Proto představitelé radnice a vlastníci požadovali, aby soud zrušil část vládní politiky, která se týká právě Ruzyně.

Sporný bod vymezuje území určené pro ranvej. Jako důvod uvádí zvýšení kapacity mezinárodního letiště.

Podle stěžovatelů politika územního rozvoje splňuje znaky opatření obecné povahy, přestože tak není stavebním zákonem výslovně označena. Tento dokument ministerstva pro místní rozvoj se kromě ranveje zabýval například dálnicí D11 z Hradce Králové směrem na Jaroměř nebo dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic.

"Ústavní soud se má podle stěžovatelů zabývat tím, zda úvaha NSS, že v daném případě nejde o takzvané opatření obecné povahy, byla správná, respektive ústavně souladná," uvedla Pelcová.

Nelze předjímat, za jak dlouho soud rozhodne. Případ dostala na starost soudkyně Dagmar Lastovecká.

Nová dráha v Ruzyni je dlouhodobě terčem aktivistů. Protestují proti ní zejména lidé, kteří bydlí v okolí letiště. Podle vedení letiště je ale stavba nezbytná pro další rozvoj Ruzyně.

Nejvyšší správní soud letos v lednu v nesouvisejícím řízení částečně zrušil změnu územního plánu Prahy v bodě, který se týkal obchvatu hlavního města. A to konkrétně v úseku mezi Ruzyní a Březiněvsí. Další změny jinak ponechal v platnosti.

Historie: Takhle vypadala příjezdová ranvej na Ruzyni, když se zde nové letiště v roce 1968 otvíralo. Foto: ČtK

Související