V Německu, na největším automobilovém trhu v Evropě, bylo minulý měsíc zaregistrováno nejméně nových vozů od sjednocení země v roce 1990. Podle Svazu mezinárodních výrobců automobilů (VDIK) klesl v Německu v lednu prodej aut meziročně o 4,2 procenta na necelých 182 tisíc vozů. VDIK odhaduje, že prodej aut v Německu letos klesne o milion vozů na 2,8 milionu aut.

Poptávka po nových vozech klesla v zemi druhý měsíc po sobě. Pokles prodeje zapříčinilo vyčerpání šrotovného, které Německo zavedlo začátkem loňského roku. Na program spolková vláda vyčlenila pět miliard eur.

Na prémii 2500 eur (asi 65 tisíc korun) měl nárok každý, kdo si objednal nový vůz a současně nechal sešrotovat nejméně devět let staré vozidlo.

Ve Francii prodej aut vzrostl

Přestože Německo vyčlenilo na šrotovné nejvíce peněz ze všech evropských zemí, byla částka vyčerpána již začátkem září. V jiných předních ekonomikách eurozóny, jako je Francie nebo Španělsko, podpůrný program stále běží, takže prodej automobilů v obou státech rostl i v lednu.

Ve Francii stoupl minulý měsíc prodej aut meziročně o 14 procent na 171 tisíc vozů. Francouzská vláda zahájila program šrotovného již loni v lednu. Šrotovací prémie činila tisíc eur (zhruba 26 tisíc korun). Původně měl být program ukončen v prosinci 2009, ale vláda se rozhodla pro jeho pokračování. Od nového roku ale prémii snížila na sedm set eur a od července se očekává její další snížení na pět set eur.

O něco štědřejší je španělská vláda. Ta při koupi nového vozu a sešrotování deset let starého automobilu od května loňského roku nabízí kupujícím dva tisíce eur (52 tisíc korun). V lednu letošního roku se v důsledku podpůrného programu zvýšil počet registrací nových aut o osmnáct procent na více než 70 tisíc vozů.

VW nahrávají potíže Toyoty

Více než třetinový podíl na německém trhu drží největší německá automobilka Volkswagen, vlastník české Škody Auto. Ta včera oznámila, že chce do roku 2018 dosáhnout ročního odbytu deseti milionů vozů a překonat tak japonskou Toyotu Motor coby největšího prodejce aut na světě.

"Volkswagen Group usiluje o to, aby do roku 2018 dosáhla globální ekonomické i ekologické vůdčí pozice v automobilovém průmyslu," uvedla firma ve svém prohlášení. Již dříve vedení společnosti uvedlo, že hodlá během tří až čtyř let zhruba zdvojnásobit svůj prodej ve Spojených státech na 400 až 450 tisíc vozů ročně.

Volkswagen, který minulý měsíc koupil téměř padesátiprocentní podíl výrobce luxusních vozů Porsche a chystá se na převzetí pětinového podílu v japonské automobilce Suzuki Motor, nahrávají problémy světové jedničky Toyoty. Ta kvůli problémům s plynovým pedálem po celém světě stahuje miliony aut a pozastavila výrobu některých modelů.


Šrotovné a Evropa

Šrotovné ve 12 zemích

Program šrotovného byl zaveden ve 12 zemích Evropy. Ve většině států bylo již šrotovné vyčerpáno. Od března jej nově zavádí Rusko. V Česku schválil zavedení šrotovného na konci minulého roku parlament, ale konečné rozhodnutí má v rukou vláda. Ta současná jej zavést nehodlá.

Prodej aut v Evropě

Vloni v Evropě klesl prodej osobních aut o 1,6 procenta na 14,5 milionu vozů. Nejvýraznější nárůst prodeje, o 29 procent, zaznamenala rumunská Dacia patřící do francouzského koncernu Renault. Oproti tomu nejhůře vloni dopadl švédský Saab, jehož prodej se propadl o dvě třetiny.

Malá a úsporná auta

Díky šrotovnému se zájem kupujících přesunul na malá a úsporná auta s nižšími emisemi CO2. Například v Německu klesly průměrné emise ze 166 gramů na km v roce 2008 na loňských 155 gramů. V předchozích letech činil meziroční pokles jeden až dva gramy.


Více o automobilovém trhu na www.ekonomika.ihned.cz



VOLKSWAGEN
10 milionů aut ročně chce do roku 2018 prodávat německá automobilka Volkswagen a stát se tak největším prodejcem aut na světě.
FOTO: BLOOMBERG

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru