Nokia se mění

Proč musí Nokia rozšířit svůj byznys, aby přežila v nové době

Americká konkurence

Apple, Google, Research in Motion. Tři firmy, které změnily způsob používání mobilního telefonu. Apple už navíc na prodeji svého iPhonu vydělává více než Nokia na chytrých telefonech.

Nová doba

"Už nejsme jen výrobci, raději chceme poskytovat služby," tvrdí s oblibou většina výrobců počítačů i mobilů. Prvním pokusem jsou obchody s aplikacemi. Z AppStore od Applu se už stáhly 3 miliardy aplikací. Nokia chce na svůj Ovi Store dostat do konce příštího roku 300 milionů uživatelů.

Ohrožená pozice jedničky

Nokia je největší výrobce mobilních telefonů. Na finské firmě se ale podepsala krize a za loňské třetí čtvrtletí prodala o osm procent telefonů méně. Korejský Samsung ale naopak zvýšil své prodeje o 16 procent. Navíc se Nokii stále nedaří prosadit se na americkém trhu.

Nokia se probrala a začíná chránit své výsostné území - Evropu. Poté, co americká konkurence z Applu a Googlu začala měnit svět, v němž Nokia dlouhodobě vládla, se finský obr pustil do protiútoku a nabídne navigace do mobilů zadarmo. Na kočkování velkých vydělají spotřebitelé, ale biti budou hlavně výrobci navigací.

Těm začal zatápět už loni na podzim Google, který ohlásil, že bude poskytovat navigace pro mobily s jeho operačním systémem Android zdarma. Teď přichází Nokia, která bude od března navigace instalovat do všech svých chytrých telefonů a ostatní si ji budou moci stáhnout zdarma z obchodu Ovi Store.

Nové Ovi Maps umí podobně jako běžné navigace zobrazovat lokální informace z turistických průvodců a umožňuje uživatelům posílat svou pozici přímo na Facebook. Navíc poskytují mapy až pro 180 zemí. A majitelé nokií si mohou vybrat, jestli si nainstalují mapy celé do mobilu, a pak nebudou utrácet za mobilní připojení, nebo si je budou stahovat podle potřeby průběžně.

Velký třesk pro výrobce

Vyjádření Nokie z minulého týdne srazilo akcie lídrů navigačního trhu Garmin a TomTom až o deset procent. Oba největší hráči teď stojí před rozhodnutím. Buď výrazně snížit cenu, což ale není dlouhodobě perspektivní, nebo se zamyslet nad novou cestou pro svůj byznys. "Výrobci navigací budou muset změnit pohled na svůj byznys stejným způsobem, jako to udělal Apple se svým iPodem Touch," říká analytik agentury NPG Group Ross Rubin. Applu se totiž povedlo změnit mp3 přehrávač na multimediální přehrávač s připojením na internet.

Zároveň musí tradiční výrobci udržet klíčovou funkci navigací a nepřidávat mnohdy zbytečné funkce. "Pozornost řidiče by měla přece jenom zůstat na silnici a ne u kontrolování statusu na Facebooku," dodává Rubin. Stejnou cestu zvolili výrobci fotoaparátů, kteří museli bojovat proti fotomobilům.

Navigací se tak postupně připojují na web. Řidiči díky on-line připojení mohou například sledovat ceny benzinu na nejbližších pumpách nebo aktuální povětrnostní situaci. Podle agentury Berg Insight by mělo umět osmdesát procent navigací do pěti let stahovat bezdrátově aktuální informace.

Nový digitální trh

Nokia už plány s navigací začala spřádat v roce 2007, kdy koupila specialistu na mapové podklady Navteq za 8,1 miliardy dolarů. Původně také chtěla navigační software prodávat, ale akce Googlu názor finské firmy změnila.

Společnost si od navigací zdarma slibuje zdvojnásobení velikosti současného trhu mobilních navigací. Dnes se totiž podle výzkumu firmy Canalys mobily nechává pravidelně vést na cestách kolem 27 milionů lidí po celém světě.

Společnost pod vedením Olli-Pekka Kallasvuo se postupně začíná odklánět od svého klíčového mobilního byznysu a mnohem více se soustředí na aktivity v digitálním světě. Nokia je sice stále jedničkou v mobilních telefonech, ale moc se jí nedaří prodávat dražší modely. A její tržby táhnou spíše levné a jednoduché telefony. Mobily od Nokie přitom používá přibližně 1,1 miliardy lidí na světě. V chytrých telefonech už ale na Nokii dotahuje Samsung nebo modely Applu se systémem BlackBerry.

Proto vidí stejně jako Apple nebo Google velký potenciál v prodeji aplikací pro chytré telefony. V případě Nokie jde o modely s operačním systémem Symbian.

Viceprezident Nokie Tero Ojenpera už na konci loňského roku řekl v rozhovoru pro německé Financial Times, že by v roce 2012 chtěl vidět 300 milionů lidí využívajících služby Ovi. Dnes jich v internetovém obchodě nakupuje 86 milionů lidí. "S počtem zákazníků, které má Nokia celosvětově, není problém získat miliony uživatelů, kteří neplatí. Problém je získat a udržet si miliony platících zákazníků," chladí nadšení analytik dánské poradenské skupiny Strand Consult.


Čas oponou trhl
Nokia se vyvíjí. Šéf finského kolosu Olli-Pekka Kallasvuo připomněl na letošním veletrhu CES mobilní historii jako můstek k novinkám letošního roku. Nokia už ale udělala pár mílových kroků vpřed a dnes kromě telefonů začala rozdávat GPS navigace.

FOTO: REUTERS