Téhle informaci by ještě před pár lety věřil málokdo. Pražští taxikáři se polepšili. Vyplývá to z výsledků magistrátních kontrol za uplynulý rok. Jízdu předražilo jen 1,25 procenta řidičů, což je nejnižší číslo od doby, kdy kontroly taxikářů probíhají.

Zatímco ještě v roce 2002 předražilo svou jízdu 32 procent řidičů, vloni nachytali figuranti jen 1,25 procenta nepoctivců. Co se týče nevydaných stvrzenek, je situace obdobná. V roce 2002 se provinilo 36 procent řidičů, vloni jen 1,9 procenta. Počet kontrol byl přitom v obou letech shodný - zhruba pět set. "Ke zlepšení situace došlo kvůli nekompromisnímu přístupu města a policie," míní Jiří Bureš, ředitel magistrátního odboru, který dohlíží na taxikáře. Existuje ale i jiné vysvětlení: na taxikáře přísněji dohlížejí sami majitelé firem, pro které jezdí. Konkurence mezi nimi je totiž veliká a každá špatná zkušenost odlákává zákazníky.

Tak či tak, zlepšení potvrzují i zástupci agentury Czechtourism. Její londýnské zastoupení za poslední půlrok neevidovalo žádnou stížnost na pražské taxikáře. "Pověst Prahy se v cizině nenapraví z roku na rok," upozorňuje ale mluvčí agentury Filip Remenec.

Praha je dosud špatným chováním svých taxikářů vyhlášená i daleko za hranicemi republiky. Před okrádáním varují turistické bedekry i webové stránky. Dávají konkrétní rady: cizince varují před auty čekajícími před hlavním nádražím, na Hradčanském náměstí nebo na ruzyňském letišti.

Cesta za tři tisíce

Jeden z Angličanů na webu praguetaxi.co.uk dokonce píše, že za cestu z Křížovnického náměstí na letiště zaplatil 3 tisíce. Podle cen z vyhlášky pražského magistrátu měl přitom platit necelé čtyři stovky.

I přes příznivé statistiky pražského magistrátu má situace v Praze k ideálu daleko. Za pár týdnů bude obvodní soud pro Prahu 1 řešit loňský případ ze Staroměstského náměstí. Taxikáři se tam poprali se strážníky kvůli zrušeným místům na stání.

Taxikářské triky

Magistrát taxikáře vytlačil, protože jezdili za 99 korun na kilometr, přičemž městská vyhláška stanovuje 28 korun.

Za vyšší ceny jezdili v minulosti řidiči společnosti Eurotaxi. Magistrátu se povedlo firmě zrušit licenci, ta se ovšem přetransformovala v AAA Taxi, s. r. o., která má velmi podobný název jako jiná konkurenční společnost.

Taxikáři mají také řadu svých triků, jak se vyhnout přísným podmínkám městské vyhlášky, která jejich provoz upravuje.

Na lukrativní místa označená Fair place mohou podle ní vjet i řidiči, kteří nesplňují podmínky, tedy nemají nové žluté auto s klimatizací. Mají na to ale jen tři minuty - na vyložení zákazníka. Vychytralí taxikáři toho ale zneužívají k blokování "štaflu".

Někteří zákazníkům také vypisují účtenky ručně, údaje na nich bývají falešné.

Když už pokutu dostanou, odvolávají se tak dlouho, než si stačí vyřídit povolení na provoz taxislužby v jiném městě a jezdí v ulicích Prahy dál.

Ostře sledovaným místem je pražské letiště. Kontroloři se na něj s policií zaměřili naposledy před týdnem. Důvodem byly konkurenční boje mezi taxikářskými společnostmi.

"Situace se už vyhrotila a bylo nutné s tím něco dělat," řekla mluvčí cizinecké policie Kateřina Rendlová. Podle ní na sebe taxikáři útočí nejen slovně, ale i fyzicky. Policie eviduje na jejich chování mnoho stížností.

V dopravě taxíků na letiště nastanou od dubna změny. Letiště už uzavřelo nové výběrové řízení na dopravce. Zvítězily společnosti Fix a AAA Radiotaxi.


Taxíky v číslech

1522 pokut

uložil pražský magistrát taxikářům od roku 2002 do loňska. Jejich souhrnná výše je 153,2 milionu korun. Nejčastěji řidiči předražují jízdu.

49 milionů korun

dluží taxikáři pražskému magistrátu na pokutách. Město trestá opakované provinilce kromě pokut také návrhem na zrušení koncese.

4004 řidičů

s koncesí na taxislužbu vloni jezdilo pražskými ulicemi. Je to o 105 více než v roce 2008. V Praze jezdí ale i taxíky registrované v jiných městech.

1,25 procenta

taxikářů vloni předražila při kontrolách jízdu. Je to nejnižší číslo v historii kontrol. V roce 2002 předražilo jízdu 32 procent řidičů.



NEKOMPROMISNĚ
Magistrát si libuje, že zostřený postup pomohl. Pověst pražských taxikářů je ale stále špatná. foto: Hn - zuzana šmajlerová