V den, kdy se otevřely brány mezinárodního autosalonu Auto Expo v Dillí, zažily tisíce automobilových fandů jízdu svého života. V rušném pavilonu Tata Motors se mohli zájemci pohodlně usadit do speciálního žlutého autobusu Tata Starbus, který návštěvníky fascinoval stejně jako opodál stojící model Jaguaru a Land Roveru.

Autobus, přestože stojící, vyvolal naději na zlepšení veřejné dopravy v Indii, která v zemi doposud v podstatě neexistuje. Vůz z dílny Tata Motors je totiž úplně něčím jiným, než na co jsou Indové zvyklí. Ulicemi Dillí v současnosti projíždějí autobusy, ve kterých jsou cestující namačkaní jako sardinky. Za jízdu po městě zaplatí patnáct rupií. Na přeplněných silnicích se proplétají malá auta a motocykly. Motory řvou a cestující bývají z cesty vyčerpaní.

Nadějí země, kde žije 1,2 miliardy lidí, jejichž roční příjem na hlavu činí tisíc dolarů, jsou technologie a inovace. Na autosalonu, který v Dillí proběhl začátkem ledna, představila společnost Electrotherm India školní autobus, který je designován tak, aby byl cenově dostupný i pro chudé indické obyvatele. Jde o tzv. autorikšu se třemi koly, která je poháněná baterií a uveze osm dětí. Dosahuje rychlosti až 45 kilometrů za hodinu a stojí 150 tisíc rupií.

V Indii se vyrábí stále více zboží pro velký domácí trh, na kterém roste spotřeba. Právě to pomohlo zemi překonat krizi. Indická ekonomika rostla o šest procent. Sílou indického trhu je velký počet obyvatel. Ti však mají málo peněz a denně bojují se slabou infrastrukturou, zdravotními riziky, nedostatečnými dodávkami elektřiny a s nízkou hotovostí.

Pro obchodníky je důležité vyvíjet takové produkty, které odpovídají zvykům a potřebám indických spotřebitelů. Tento proces má své jméno - "indovace". Snem indického premiéra Manmohana Singha je to, aby byly pomocí technologií chudému národu zajištěny lepší veřejné služby.

"Nyní se potřebujeme soustředit na lidský kapitál... v dekádě inovace," říká Sam Pitroda, poradce premiéra. "Nejlepší mozky světa řeší problémy bohatých. Ti však nemají skutečné problémy. V důsledku toho se do chudých zemí nedostane mnoho talentovaných lidí. Problémy chudých zemí jsou přitom komplexnější a potřebují odlišný přístup," dodává.

Jednou z nejvíce oslavovaných "indovací" je model Nano od Tata Motors, který je nejlevnějším autem na světě. Cena vozu začíná na 2450 dolarech a v současnosti v Indii jezdí přes 17 tisíc těchto malých aut. Do konce letošního roku by to však mělo být už sto tisíc vozů.

Tata se ale snaží prosadit i v jiných oblastech. Minulý měsíc na trh uvedla levný vodní filtr "Swach", což v hindštině znamená "čistý". Filtr je určen chudým venkovským lidem, kteří žijí bez přísunu vody a elektřiny. "Swach" pomocí rozemleté rýže filtruje z vody škodlivé bakterie způsobující choleru a tyfus. Podobně jako se svým vozem Nano by Tata Motors ráda s tímto výrobkem prorazila také v zahraničí.

"Indovace" roste ale i v dalších oblastech, jako jsou mobilní telefony, solární energie nebo lékařské vybavení. Je ale důležité mít na paměti, že indický trh je plný zvláštností, často náboženského původu. Hinduistický kalendář například věřícím určuje, kdy je příznivá doba na koupi zlata nebo auta. Lidé nejvíce utrácí na festivalu světel Diwali, který je nejveselejším hinduistickým svátkem, a za svatby. Supermarkety jsou v zemi pouze okrajovou záležitostí.

Přestože některé nákupní zvyky všechny země skupiny BRIC sdílejí, jsou Indové podle studie konzultační firmy McKinsey v něčem specifičtí. Muži tu utratí za oblečení daleko více peněz než ženy. V zemi, kde žije mnoho lidí na venkově a zhruba tři sta milionů obyvatel má na den jeden dolar, o všem rozhoduje nízká cena.

Obchodnickou mantrou se pro místní podnikatele stala kniha The Fortune at the Bottom of the Pyramid. Ta v případové studii zkoumá jednoho z největších výrobců potravin na světě - firmu Unilever, a to, jak úspěšně se mu podařilo ocenit a zabalit výrobky do malých balíčků. Indické obchody totiž nabízejí vše, včetně mýdla v prášku, jaru nebo šamponu v malém balení, které pak stojí pár rupií.

"Indovace" zahrnuje všechno - od mýdla v prášku po cesty na Měsíc, je přesvědčen Navi Radjou, ředitel Centra pro indický a světový byznys na britské University of Cambridge. "Do anglického slovníku jsme přidali nové slovo: Indovace," říká Radjou. "Tuto inovaci provádí jak mezinárodní firmy, tak indičtí soukromníci. Jde o velké kolosy i provinční podnikatele," dodává.

Návštěvníci autosalonu Auto Expo v Dillí mohli vidět, jak se stále zmenšuje mezera mezi ambicemi a realitou.


Růst a chudoba

Země by měla dosahovat devíti- až desetiprocentního hospodářského růstu ročně, má-li úspěšně potírat chudobu. Více než dvě pětiny Indů se musí podle Světové banky spokojit s průměrným denním příjmem nižším než 1,25 dolaru, který se v zemi považuje za hranici chudoby. Tempo růstu HDP zvolnilo z 9,6 procenta v roce 2006 na 5,5 procenta odhadovaných za uplynulý rok.



Další články FT otištěné v HN www.ekonomika.ihned.cz/ft