Loni se v Česku letenky prodávaly jen velmi špatně. Největší propady přitom zaznamenali prodejci, kteří se zaměřují na firemní klientelu.

Student Agency i Asiana oznámily stagnaci. Mírný pokles jedničky trhu je dán propadem prodejů dceřiné společnosti Orbix, která se právě na firemní klientelu orientuje.

Díky nižší ceně letenek prodal i při nižším obratu šéf Student Agency Radim Jančura letenek více. "Podařilo se nám zvýšit počet prodaných letenek o necelých 10 procent a zvýšit náš podíl na českém trhu," říká.

Jančura očekává, že za loňský rok dosáhne skupina Student Agency stejných tržeb jako v roce 2008, tedy kolem čtyř miliard korun. Kvůli plánovanému vstupu na železnici, ale začal firmu "dojit" a zisk předpokládá pětkrát vyšší než předloni, rovných na sto milionů korun.

"O zákazníky jsme museli více bojovat, nakonec se nám ale podařilo zvýšit průměrnou marži na letenku," říká marketingová šéfka firmy Asiana Šárka Litvinová.

Asiana ale kromě letenek prodává i doplňkové služby, jako je ubytování či studijní pobyty. Celkové tržby podle předběžných odhadů dosahují dvou miliard korun a Asiana čeká zisk před zdaněním kolem padesáti milionů, což je lepší výsledek než v roce 2008.

I když ceny letenek podle prodejců dosáhly historického minima, firemní klienti si své lety odříkali. Cestovali výrazně méně často než v roce 2008, a když už letěli, sáhli po levnější letence.

To pocítila například společnost HRG, která letenky prodává hlavně korporátní klientele. Letenky prodávali v průměru o dvanáct procent levněji než v roce 2008 a stejně se jich prodalo o desetinu méně.

Letos čekají prodejci mírné oživení, které naznačil konec loňského roku. Výrazný růst ale nečeká nikdo. "Jsem mírný skeptik, naše prodeje závisí na stavu ekonomiky, což není žádná sláva," říká Litvinová.

 


Strmý pád
GTS Travel patřila k největším prodejcům letenek, kvůli finančním problémům ale loni přišla o licenci.
FOTO: HN - ZUZANA ŠMAJLEROVÁ