Vlajková japonská letecká společnost Japan Airlines se podle očekávání uchýlila pod ochranu řízeného bankrotu, který bude jedním z největších v japonské historii. Dlouhodobě ztrátová společnost projde v ochranném režimu za plného provozu ozdravením a výrazným zeštíhlením.
JAL je podle výše tržeb největší leteckou společností v Asii. Nad řízeným bankrotem bude dohlížet stát. Smyslem tohoto kroku je firmu kompletně ozdravit a především ji zbavit dluhů. Ty dosahují asi 16 miliard dolarů (zhruba 288 miliard Kč).
JAL se dlouhodobě potýká se ztrátami a za posledních deset let už podnik musela třikrát zachraňovat tamní vláda. Cesta k ozdravení podle analytiků teď povede přes výrazné snížení nákladů a omezení počtu linek. Firma si ale také bude muset ujasnit, které letecké alianci dá přednost a jak velký podíl v ní bude moci mít zahraniční kapitál.
Až dosud JAL v Japonsku platila za vlajkovou leteckou společnost. V očích mnoha Japonců symbolizovala poválečný rozmach Japonska, neboť od roku 1951, kdy byla malým podnikem s hrstkou pronajatých letadel, se dokázala změnit v korporaci s téměř 50 tisíci zaměstnanci a flotilou skoro 280 letadel.
Japan Airlines odvrátí bankrot spojením s americkou Deltou - čtěte ZDE
Ztrátové aerolinie JAL dostaly větší půjčku - čtěte ZDE
Přežijí České aerolinie rok 2010? Jejich šance teď výrazně rostou - čtěte ZDE
Řízený bankrot bude obdobný, jakého využívají firmy v USA v rámci kapitoly 11 úpadkového zákona. Jde o vyhlášení soudní ochrany před věřiteli, kdy firma dál pokračuje v činnosti, ale nemusí plnit závazky. Na její hospodaření ale dohlíží soud, který jí rovněž musí schvalovat významnější platby a další finanční toky.