Antimonopolní úřad začíná zkoumat jednu z mimořádně podezřelých zakázek - tendr, v němž Česká pošta chtěla koupit auta za 300 milionů od podnikatele Antonína Charouze.

HN těsně před Vánoci podrobně popsaly podezření, že pošta od začátku dělala vše pro to, aby vyhrál právě známý prodejce fordů.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ale nyní poště zakázal, aby s vítězným Charouzem podepsala smlouvu. Nesmí nic udělat do doby, než úředníci prošetří, jestli byl tendr v pořádku.

O co v zajímavém případu jde: pošta už předloni vyhlásila výběrové řízení na dodávky za stamiliony. Jednou z mnoha podmínek bylo, aby auto dokázalo uvézt 1600 kilo nákladu. Jenže to na českém trhu dokáže jen Ford Tranzit, ostatní značky to nesplňují třeba jen o 30 kilo. Tendr nakonec pošta sama zrušila.

Druhá soutěž se odehrála na podzim - a znovu zvítězil Charouz, když pošta pomocí velmi sporné právní kličky vyloučila konkurenční Fiat. Každý zájemce měl totiž doložit, že má s podobnými zakázkami alespoň tři zkušenosti. Fiat společně s jedním ze svých velkých dealerů doložil čtyři (dvě Fiat, dvě dealer). Ovšem pošta jejich nabídku vyškrtla: reference prý takhle sčítat nelze.

HN ale oslovily několik významných advokátních kanceláří, které se shodují, že pošta udělala chybu.

Fiat podal proti vyloučení ze soutěže stížnost k antimonopolnímu úřadu. Podle informací HN mají i jeho úředníci pochybnosti, jestli pošta postupovala správně. A proto takzvaným předběžným opatřením poště zakázali auta nakoupit. Rozhodování úřadu teď může trvat i několik měsíců.

Vedení Fiatu Professional, který obchoduje v Česku s užitkovými auty italské značky, se chce bránit, i pokud u úřadu neuspěje. "Jsme připraveni se obrátit i na soudy," říká country manažer Vlastimil Čepička. Česká pošta se od začátku staví k celé kauze svérázně. Její mluvčí jen opakuje, že vše bylo v pořádku, odmítá ale říct cokoli dalšího: například kdo seděl ve výběrové komisi, která Fiat vyloučila, nebo kdo vymyslel podmínky tendru.

Antonín Charouz, muž, který se dovedl před lety zbavit miliardových dluhů, zase podle očekávání tvrdí, že vyhrál čestně. A nechápe, proč se novináři o zakázku zajímají. "Připadá mi, že vás někdo zaplatil," vzkazuje. Podle Charouze navíc není pravda, že první tendr - tedy ten s podezřelým požadavkem na nosnost auta - vyřadil ostatní zájemce. "1600 kilo nebylo nikdy v žádném výběrovém řízení napsáno. To je nesmysl. Můžeme se vsadit, o co chcete, a vyhraju," prohlásil Charouz před Štědrým dnem v České televizi.

HN ale mají originál zadávací dokumentace podepsaný firmou, která soutěž pro poštu zajišťovala. Snadno z ní lze vyčíst, že sporný požadavek skutečně obsahuje. A z dopisu tehdejšího šéfa pošty Petra Sedláčka zase vyplývá, že pošta tendr raději sama předčasně ukončila. Ředitel Sedláček totiž uznal, že jsou podmínky ušité na míru fordům.



MUSÍ ČEKAT
Podnikatel Antonín Charouz tvrdí, že v soutěži vyhrál naprosto regulérně. Přesto nyní musí s případným podpisem smlouvy počkat na rozhodnutí antimonopolního úřadu.
FOTO: HN - ZUZANA ŠMAJLEROVÁ