Likérky už to mají černé na bílém. V závěru loňského roku prodaly tolik lihovin jako dosud nikdy. O rekordech mluví většina předních výrobců a zároveň přiznávají, že podstatný vliv na tom měli obchodníci, kteří se potřebovali ještě před koncem roku předzásobit co největším množstvím alkoholu. Ještě za nižší nákupní cenu, protože od letoška zvýšená spotřební daň zdražuje lahev čtyřicetiprocentní lihoviny zhruba o osm korun.

Například jednička trhu božkovský Stock prodal za celý loňský rok o pět procent více - skoro 28 milionů litrů fernetů, vodek, tuzemáku a dalších lihovin. Je to rekord nejen samotného Stocku, ale i historický rekord mezi českými výrobci. "Na enormní poptávku jsme zareagovali téměř tříměsíčním nepřetržitým provozem, během něhož třikrát padl absolutní výrobní rekord," pochvaluje si šéf likérky Petr Pavlík.

O rekordech mluví i další. Třeba druhý největší domácí dodavatel - ústecká Granette se značkami, jako je Stará myslivecká. Granette prodala loni celkem 7,4 milionu litrů, meziročně o dvě procenta víc.

Spotřeba lihovin v Česku ale neroste, ročně se na našem stagnujícím trhu vyprodukuje kolem 75 milionů litrů lihovin. "Kromě předzásobení obchodníků má na náš růst vliv i pokračující očista trhu od nelegálních dodavatelů černých nezdaněných lihovin. O to víc mohou pak prodávat ti oficiální výrobci," vysvětluje další vliv spolumajitel jindřichohradecké likérky Fruko Schulz Josef Nejedlý. I on si loni výrazně polepšil. Fruko prodalo celkem 6,7 milionu litrů lihovin, o téměř 18 procent a necelý milion litrů víc než v předchozím roce. "Obchody teď ale mají velké zásoby, naše prodeje letos půjdou dolů," přiznává Nejedlý.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru