Mazda CX-7 spolu se svým větším sourozencem CX-9 přišla nejprve na trh ve Spojených státech. Po chvíli se dostala i do Evropy, ale Japonci udělali jednu zásadní chybu. I když sympatické SUV dovybavili a provedli další náležité úpravy, nechali v nabídce pouze jednu motorizaci. Přeplňovaný benzínový čtyřválec je s výkonem 260 koní (zrychlení z nuly na 100 km/h za 8,2 sekundy) a sametovým chodem výborný motor. Tedy do té doby než zamíříte na benzínovou stanici. Spotřeba 12 litrů na 100 km, která se sportovní jízdou roste až někam k dvacítce, není pro průměrného evropského zákazníka toužícího po SUV lehce překonatelná. Mazda CX-7 se tak stala hlavně hrdou ozdobou nadšenců, kteří účty z pumpy s pohrdáním přehlížejí.

Teď se ale vše mění k lepšímu a my nemůžeme dělat nic jiného než tleskat. Zvlášť s příchodem roku 2010, kdy cena benzínu kvůli zvýšení daní začíná přetékat nepříjemnou hranici 30 korun za litr. Naftový čtyřválec s objemem 2,2 litru, výkonem 173 koní a hlavně maximem točivého momentu 400 Nm by mohl být tím pravým ořechovým pro šetřivého Evropana. Zvláště, když před ním začnete hovořit o kombinované spotřebě 7,5 litru nafty na 100 km.

Hra o spotřebu

Mazda CX-7 není žádné tintítko, s turbodieselem pod kapotou váží totiž celých 1800 kg. Přesto s ní nafťák nemá příliš mnoho práce. V jízdě mu pomáhá hlavně velké množství točivého momentu. Samozřejmě nemůžete čekat takové bleskové časy jako s benzínovým turbem, ale i stovka za 11,3 sekundy je u SUV více než jen přijatelná. Hlavně, kdo by měl tendence spěchat, bude stále pokukovat po benzínu.

Během týdenního jezdění jsme naměřili průměrnou spotřebu 8 litrů na 100 km, ale při ještě klidnější jízdě nebyl problém se dostat na nějakých 7,2 až 7,5 litru. Díky šestirychlostnímu manuálu s přesným chodem a příjemně krátkými drahami se i při dálničních limitech budete držet podobných hodnot. Konzumace nafty prostě tolik nekolísá, k 10 litrové spotřebě se dostanete jen tehdy, pokud budete jezdit stylem brzda-plyn.

Turbodiesel jsme zkoušeli v Mazdě 6 i menší Mazdě 3, pokaždé nás potěšil nejen svým výkonem a spotřebou, ale také klidným chodem. Přišlo nám ale, že se ve zkoušeném SUV choval trochu hrubějí. Nejen při studených startech, ale také při prudší akceleraci. Pravda, test Mazdy CX-7 doprovodily hluboké mrazy, kdy se na teploměru objevovalo i -12 stupňů Celsia. V létě bychom s ním byli možná spokojenější. To co ale zůstává je slušný a souměrný tah od spodních otáček k výkonnostní špičce, samozřejmě stále brzděný vyšší váhou vozu.

Tohle je SUV

Mazda CX-7 byla od začátku ztělesněním označení SUV, tedy sportovně-užitkového vozu. Samotný motor by nestačil, velkou roli v tom hrál podvozek. Snad při každém testu Mazdy píšeme, že v tomto ohledu hraje japonská automobilka prim. A nic jiného nelze psát ani v případě modelu CX-7. Jde totiž opět o ideálně vyvážené vlastnosti, které spojují dostatečnou tuhost a přitom ještě neruší komfort posádky. Zapomeňte tedy na houpavé koráby kymácející se v každé větší zatáčce. Jízda s Mazdou CX-7 spíš připomíná dobře naladěné auto ze střední třídy. Na poměry SUV nemůže být o náklonu ani řeči, pohodlí je na maximální úrovni a příliš ho neruší ani přítomnost mohutných 19palcových kol.

 

 

Naftové motory někdy pod přední kapotou dokážou ovlivňovat jízdní vlastnosti vozu svou vyšší váhou. Mazda CX-7 2.2 MZR-CD se ale v klikatkách chová stejně vyrovnaně jako její benzínová verze. Extrémní situace nepřicházejí, ani když se hodně snažíte. Auto by mohlo putovat po tečně ze zatáčky ven jedině při opravdu neuváženě rychlém nájezdu do zatáčky, přece jen fyzikální zákony platí pro všechny. A pak tu máme ještě pohon všech kol se systémem Acitve Torque Split. Ten rozděluje točivý moment mezi zadní a přední nápravou podle toho, kde je právě potřeba. Auto se tak ve většině situací chová neutrálně. Zatáčky si tedy můžete s klidem užít i s dobře nastaveným řízením, které bude možná vyžadovat více práce při parkování ve městě, na silnicích mimo metropoli na něj ale nedáte dopustit.

Mazda CX-7 se nikdy nesnažila předstírat, že se jí chce do složitého terénu. Ne, tohle SUV slouží nejlépe na asfaltu, popřípadě si s ním střihněte nějakou rozbahněnou polní cestu. Nebyla by ale škoda ušpinit tak povedenou karosérii? Facelift totiž přinesl úsměvnou čelní masku, která teď sjednocuje skoro všechny modely Mazdy. Nově umístěné mlhovky, zdobení chromovými lištami a povedená litá kola dodávají dynamicky tvarované karosérii šmrnc. Nová Mazda CX-7 působí luxusním dojmem a vůbec nevadí, že vzadu nenajdete dvě koncovky výfuku po stranách jako v benzínové verzi.

 

Plná palba za 900 tisíc

Testovací exemplář k nám navíc přijel v maximální výbavě Revolution High, která s naftovým motorem začíná na částce 928.900 korun. V základním balení Emotion ale přijde jen na 738.900 korun. Benzínová verze je v prodeji minimálně s výbavou Revolution za 972.900 korun. Naše "plná palba" znamenala třeba navigaci v miniaturním 4,1" displeji vprostřed palubní desky, systém pro sledování mrtvých úhlů RVM nebo couvací kameru. Auto nabídlo bezklíčové otevírání i startování, pohodlné kožené čalounění nebo povedený audiosystém BOSE s 9 reproduktory. Prostě maximální luxus.

Ať už ale zvolíte jakoukoliv výbavu, můžete se stále spolehnout na kvalitní zpracování a dobře vybrané tvrdé i měkké plasty. Po faceliftu dostala Mazda CX-7 nový volant se spoustou ovladačů, v tlačítkách na středovém panelu by se mohli nováčci chvíli ztrácet, kdo ale nějakou Mazdu už řídil, najde vše hned. I po faceliftu bohužel platí určité výhrady vůči prostornosti uvnitř vozu. Nad hlavou nemají lidé vpředu ani vzadu právě příliš místa, před koleny je ale vše v pořádku. Zavazadlový prostor o velikosti 455 litrů je podprůměrný (sklopená zadní sedadla do neúplné roviny jej rozšíří na 774 litrů, což stále není mnoho). Navíc je nakládací hrana poměrně vysoko.

Ano, Mazda CX-7 má stále své mouchy, ale o tu největší s příchodem naftové volby přišla. Zábavné SUV nyní můžete mít za ještě lepší cenu, v ještě lepším balení a s přijatelnou spotřebou. Takže jestli jste až dosud nad tímhle Japoncem váhali, možná přichází správný čas se ještě jednou zamyslet.

Výsledná známka 1-
Plusy: design, spotřeba, cena
Mínusy: stísněný interiér, malý kufr

 

Základní cena: 738 900 Kč
Základní cena v provedení Revolution High:  928 900 Kč
Cena testovaného vozu: 941 300 Kč

Parametry


Objem motoru    2184 ccm
Maximální výkon    127 kW (173 K) při 3500 ot/min
Maximální točivý moment    400 Nm při 2000 ot/min
Převodovka    6stupňová manuální
Maximální rychlost    200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h    11,3 s.
Udávaná spotřeba město    9,1 l/100 km
Spotřeba mimo město    6,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba    7,5 l/100 km
Spotřeba během testu    8,0 l/100 km
Provozní hmotnost    1800 kg
Délka / výška / šířka     4700 mm / 1645 mm / 1870 mm
Rozvor    2750 mm
Zavazadelník / po sklopení     455 l / 774 l

Výbava: Boční výztuhy ve dveřích, Bezpečnostní sloupek řízení, Airbag řidiče a spolujezdce, Boční airbagy řidiče a spolujezdce, Okenní airbagy vpředu a vzadu, Tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, Aktivní předpínače předních bezpečnostních pásů, Kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů vpředu, Uchycení dětské sedačky ISOFIX, Bezpečnostní opěrky hlavy vpředu, Bezpečnostní uchycení pedálů, ABS – antiblokovací brzdový systém, EBD – elektronické rozdělení brzdné síly, EBA – brzdový asistent, Systém řízení jízdní stability DSC, Protiprokluzový systém TCS, Systém pohonu všech kol Active Torque Split, Systém sledování jízdních pruhů RVM, Signalizace nouzového brždění, Třetí brzdové světlo, Alarm, Imobilizér, Automatické nastavení světlometů, Xenonové světlomety s ostřikovačem, Bezklíčový vstup a startování Smart Card, Elektrické ovládání oken vpředu a vzadu se systémem One Touch, Víceúčelový informační displej, Palubní počítač, Tempomat, Automatická aktivace světlometů, Systém monitorování tlaku v pneumatikách, Digitální hodiny, Ukazatel vnější teploty, Dešťový a světelný senzor, Akustický systém BOSE, CD měnič, 9 reproduktorů, Ovládání audio systému na volantu, Bluetooth hands-free sada, Přídavný konektor a elektrická zásuvka ve středové konzole, Navigační systém s 4.1" barevným displejem, Výškově a podélně nastavitelný volant, Kůží obšitý volant, Kůží obšitá hlavice řadicí páky, Kůží obšitá hlavice ruční brzdy, Přístrojové ukazatele ve stylu Black Out, Dekorace interiéru ve stylu Piano Black, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Osvětlená kosmetická zrcátka v slunečních stínítkách řidiče a spolujezdce, Automatická klimatizace, Pylový filtr, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Bederní opěrka řidiče, Elektricky, nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce v 8 směrech, Nastavitelná paměť sedadla řidiče, Vyhřívání předních sedadel, Dělená zadní sedadla v poměru 60:40, Středová opěrka rukou vzadu s dvěma držáky nápojů, Držák nápojů vpředu, Odkládací kapsa v opěradle sedadla spolujezdce, Odkládací schránka před spolujezdcem, Osvětlení vnitřního prostoru s vestavěným bodovým světlem, Kožené čalounění sedadel, Otevírání víka palivové nádrže z místa řidiče, Kryt zavazadlového prostoru, Osvětlení zavazadlového prostoru, Ochranné lišty prahů vpředu a vzadu, Posilovač řízení, Lité disky kol 19" + pneumatiky 235/55 R19, Dojezdové rezervní kolo, Tónovaná skla, Přední mlhové světlomety, Vyhřívané zadní okno, Chromovaná spodní mřížka chladiče, Chromové vnější kliky dveří, Vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, Boční směrová světla integrovaná ve zpětných zrcátkách, Nárazníky v barvě karoserie, Střešní spoiler v barvě karoserie, velký, Zatmavená zadní boční okna a zadní okno, Skleněné elektrické střešní okno, Zadní parkovací kamera (prostřednictvím informačního displeje), Střešní anténa, Elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, Elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, Vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Zadní stěrač s cyklovačem a ostřikovačem.

Příplatková výbava: Metalická barva (+ 12 400 Kč)