Slovensko od Nového roku spustí elektronický systém výběru mýtného. Elektronické mýtné tak částečně nahradí zpoplatnění využívání dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy prostřednictvím dálničních známek. Nový systém ale zřejmě zdraží přepravu široké škály zboží a pravděpodobně také autobusovou dopravu.

Povinnost platit mýtné na vybraných úsecích silnic bude mít na Slovensku každé motorové vozidlo s hmotností nad 3,5 tuny anebo jízdní soupravy se stejnou minimální hmotností. Poplatky budou muset platit i vozidla určená k přepravě více než devíti osob včetně řidiče. Autobusoví dopravci budou sice proti původně navrhované výši poplatků platit přibližně o polovinu nižší částky, i ty ale zřejmě zdraží cestovné.

Kilometr jízdy po zpoplatněné silnici bude stát od 6,3 centu (zhruba 1,6 Kč) do 20,9 centu (5,5 Kč) bez daně z přidané hodnoty v závislosti na typu silnice a kategorii vozidla. Důležitá bude kromě hmotnosti a počtu náprav také emisní třída vozidla, která určuje, do jaké míry automobil znečišťuje životní prostředí. Platit mýtné bude možné v hotovosti, bankovním převodem, bankovními či palivovými kartami.

Dopravci mají na výběr dva platební režimy. Buď si mýtné předplatí, anebo ho budou hradit zpětně prostřednictvím faktury. K tomu je ale zapotřebí složit za každé vozidlo záruku ve výši 600 eur a napevno instalovat měřící palubní jednotku.

Zavedení elektronického mýtného se setkalo s odporem nákladních dopravců. Ti včera stávkovali a na ministru dopravy 1/4ubomíru Vážném požadovali změny ve výběru poplatků. Vadí jim především výše mýtného, ale také jeho údajná nepřipravenost. Problémem je pro dopravce také údajně příliš hustá síť zpoplatněných silnic první třídy.

S ministrem se ale majitelé nákladních aut nedohodli a v pondělí chtějí proto zahájit protestní akci na benzinových pumpách, kde chtějí tankovat pohonné hmoty v malém množství a zpomalit tak provoz čerpacích stanic.