Boeing E-3A

 

 

 

 

Výrobce: Boeing Aerospace Co.

Délka: 46,61 m

Rozpětí: 44,42 m

Výška: 12,73 m

Rotující disk: 9,1 m

Rychlost: max. 853 km/h

Vytrvalost: více než 8 hodin (bez doplnění paliva)

Cena jednoho stroje: přibližně 270 miliónů amerických dolarů

Zdroj: MO ČR

Česká republika bude od 1. ledna členem systému včasné vzdušné výstrahy AWACS (Airborne Warning and Control System). O vstupu do programu rozhodla vláda v polovině prosince. Česko se tak zařadí k dosavadním 17 státům, které jsou chráněny letouny AWACS s charakteristickým více než devítimetrovým "talířem" nad trupem.

Český roční příspěvek do programu s názvem NAPMO bude činit téměř 290 000 eur (zhruba 7,5 milionu korun) z rozpočtu ministerstva obrany.

Vstupem do programu se podle vojáků zkvalitní a posílí celková obranyschopnost Česka a také se upevní jeho postavení v Severoatlantické alianci. O přistoupení do systému Praha s partnery v NATO poměrně dlouho vyjednávala, rozhovory se vedly od května 2008.

Základna v Německu 

NAPMO má v současnosti 17 členů, z nichž 16 se společně podílí na provozu 17 letounů Boeing E-3A, v kódu NATO označovaných Sentry. Jsou jimi Belgie, Kanada, Dánsko, Německo, Řecko, Itálie, Lucembursko, Maďarsko, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Španělsko, Portugalsko, Rumunsko, Turecko a Spojené státy. Sedmnáctou zemí je Velká Británie, která na své náklady provozuje sedm letadel E-3D.

Organizace NAPMO byla v rámci Severoatlantické aliance vytvořena v roce 1978. Podléhá Severoatlantické radě, ale je v rámci NATO finančně, organizačně a administrativně nezávislá. Letouny včasné výstrahy operují především z německé základny Geilenkirchen, předsunutá letiště využívají v Itálii, Řecku, Turecku a Norsku.

Už nyní Česko svým způsobem v aliančním systému včasné výstrahy zapojené je, začátkem srpna se na mateřské základně v Německu začal cvičit český pilot Milan Vojáček.   

Skupina letadel E-3A AWACS je jedinou mezinárodní leteckou jednotkou NATO. Stroje s více než devítimetrovou anténou nad trupem mají za úkol objevit případného leteckého útočníka ještě daleko před hranicemi vlastního vzdušného prostoru, jsou schopny v letecké bitvě navigovat a řídit vlastní letecké síly. Mohou také koordinovat letecké útoky na pozemní cíle či pomáhat s navigací transportním letadlům.

Informace z E-3A jsou podle ministerstva obrany odesílány na velitelská stanoviště NATO, případně národní střediska velení. V České republice se připravuje k otevření terminál na stanovišti Hlavenec.