"Klíčové bylo obnovit v ČSA důvěru mezi manažery a zaměstnanci," říká šéf dozorčí rady aerolinek, přední český ekonom Michal Mejstřík.

HN: Kdy nastal v ČSA bod zlomu, obrat k lepšímu?

Poprvé v září, s novou dozorčí radou v čele s Václavem Novákem. Cíle snížit mzdy pilotů o 40 procent nedosáhl, ale i tak výrazný pokles prosadil. Druhý zlom nastal po příchodu šéfa Letiště Miroslava Dvořáka v listopadu. Klíčové bylo obnovit firemní atmosféru důvěry. Firmu nemůžete řídit jako vojáky, lidi musí cítit určitou sounáležitost s vedením.

HN: Nebylo lepší ČSA prodat?

Prodej by trval do letošního května, června. Do té doby by stejně musel stát do aerolinek investovat, když jediný účastník privatizačního procesu Unimex chtěl zajistit aspoň nulové jmění ČSA.

HN: Propočítal ale někdo, zda se víc vyplatí přece jen prodej, nebo zrušení privatizace?

O tom rada vůbec nerozhodovala. To se týkalo privatizačního poradce, firmy Deloitte. Ale bylo to asi velice obtížné. Nebylo jisté, kolik rezerv firma má. Ale ukazovalo se zřejmé, že to bude stát nemalé prostředky, aby se ČSA dožily předání novému majiteli. Naší úlohou je teď dovést firmu do doby, až bude zase sama schopna samostatně žít. Tím její hodnota prudce vzroste.

HN: Ze záchrany ČSA se stalo politikum. Tlačí na vás nějak politici?

V současné době ČSA nejsou takříkajíc žádná velká kořist. Zatím musíte dělat nepopulární kroky. Až bude firma v lepší kondici, začnou možná politici prosazovat své další zájmy... Ale teď beru jejich aktivitu, například od ministrů financí a dopravy, jen jako pozitivum.

HN: Jak hlídáte prodeje majetku aerolinek?

Například prodej duty free v aukci proběhl naprosto transparentně. Nemůže ho nikdo zpochybnit, neopakovala se podezření novinářů z předchozích prodejů.

HN: A prodej sídelní budovy APC Letišti?

Uskutečnil se za 606,7 milionu. Cena byla přesně podle pravidel stanovena soudním znalcem.

HN: Jak vůbec probíhá státní pomoc aerolinkám a jak funguje jejich propojení s Letištěm Praha?

Neumíte si představit, jaký je to všechno běh na velice tenkém ledě. Nesmíme zavdat sebemenší záminku, aby Brusel nebo konkurence mohla poukázat na nějakou nepřiměřenou pomoc. Vypsali jsme tendr na právního a ekonomického poradce na dotažení restrukturalizace, abychom se přesně trefili do požadavků Evropské komise. S Letištěm nejde o žádné propojení. V současné době existuje jediné spojení obou firem v osobě pana Dvořáka, jenž vede ČSA i Letiště.

HN: Za éry prezidenta aerolinek Radomíra Lašáka si měla dozorčí rada nepochybně lépe zkontrolovat, jaké bonusy si jeho vedení stanovuje. Můžete ještě zabránit výplatě odměn bývalému Lašákovu managementu, které mají dosáhnout 120 milionů korun - přestože sama firma zápasila o život?

Výplata těchto bonusů podléhá schválení dozorčí rady. Chápu netrpělivost veřejnosti. Ale musíme si nejprve udělat složité audity, a ty nebudou dříve než příští rok v dubnu, v květnu.

HN: Jak máte ohlídáno, aby si také současný management neschválil podobné bonusy jako Lašák?

Jednak došlo k zeštíhlení vedení i dozorčí rady. Náklady na management jsou díky tomu dnes poloviční. Dozorčí rada má navíc o 40 procent nižší odměny než ta bývalá. U dozorčí rady odměn. A ministerstvo financí si teď vyhradilo právo schvalovat na valné hromadě každou smlouvu managementu o odměňování.

HN: Je odměňování navázáno na výsledky firmy?

Zatím ne. Teď jde jen o krátkodobé standardní odměňování. Dlouhodobé bonusové programy zatím vůbec nastaveny nejsou. Předseda představenstva Dvořák mimochodem nebere v ČSA plat, bral by ho jen, pokud firma dosáhne zisku. A příští rok počítáme ještě mírně ztrátový. Takhle velká firma se nedá změnit hned. Je jako velká loď, která potřebuje na otočku dlouhou dráhu.