Astronomové objevili v kosmickém sousedství naší planety novou "superzemi", která svou velikostí a zásobami životadárné vody odpovídá naší planetě. Teploty a tlak na planetě GJ 1214b jsou ale příliš vysoké na to, aby na ní existoval život ve známé podobě. Díky jejímu výskytu pouhých 40 světelných let od Země ale vědci věří, že budou moci zanedlouho prozkoumat její atmosféru.

"Je to velmi vzrušující poznání, protože jsme našli planetu s oceány, obíhající velmi blízko hvězdy, která je daleko menší než naše Slunce," vysvětluje David Charbonneau, profesor z Harvardu, jenž objev publikoval v magazínu Nature. Objevitelé předpokládají, že GJ 1214b má pevné jádro složené nejspíš z ledu, křemíku a železa a halí ji silná vrstva atmosféry tvořená vodíkem a heliem.

Na jejím povrchu se podle nich vyskytuje voda, která by mohla být v kapalném stavu. Podle Charbonneaua panují na planetě teploty okolo 200 stupňů Celsia. Atmosféra je silná zhruba 200 kilometrů, a proto jí neprojde na povrch prakticky žádné světlo od mateřské hvězdy. "Pokud si představíte, že Slunce je tisíciwattová žárovka, pak tahle hvězda je tříwattová," přirovnal Charbonneau. I z toho důvodu je život, jaký známe na Zemi, na GJ 1214b podle něj vyloučen.