Největší český letecký výrobce Aero Vodochody, vlastněný finanční skupinou Penta, chce nabídnout cvičné bojové letouny L-159 v rámci tendru, který chystá polská armáda. "Podle našich informací by výběrové řízení mělo být vyhlášené v první polovině příštího roku," řekl HN mluvčí skupiny Penta Martin Danko. Polsko hledá náhradu za letouny Iskra, které poprvé vzlétly v roce 1954. Zájem by mohlo mít o šestnáct letadel.

Vodochodská továrna by podle svého prezidenta Ladislava Šimka mohla vedle letadel nabídnout Polákům i pronájem letových hodin. "Budeme se snažit pro polské letectvo najít řešení, kterým nemusí být jenom prodej letadel, ale i pronájem letových hodin, což by bylo pro místní vládu výrazně levnější. Během pronájmu by si polská strana mohla stroje odzkoušet, a když by jí vyhovovaly, i koupit," vysvětlil Šimek.

Stejným způsobem už Aero rok pronajímá své stroje Maďarsku. "Nyní jednáme s maďarskou stranou o rozšíření spolupráce," řekl Danko.

Podle ředitele Šimka může Aero v rámci offsetových programů Polákům nabídnout vybudování místního servisního centra pro kompletní údržbu letadel. "Pokud by polská strana v podmínkách tendru určila, že koupě letadel je pro ni jediná možnost, jsme schopni ve spolupráci s českým ministerstvem obrany stroje nabídnout," řekl Šimek.

Podle Danka jedná nyní Aero o prodeji letounů L-159 v pěti zemích světa. Podle dostupných informací by mělo mít na dosah prodej více než dvaceti strojů irácké armádě za více než 1,8 miliardy korun. "Iráčané potřebují tréninkové stíhačky a přesně ty jim můžeme nabídnout," řekl HN Šimek během nedávné obchodní mise v iráckém Bagdádu. Prodej stíhaček však kvůli vysokému podílu součástek od amerických výrobců musí schválit USA. Americké úřady přitom už zatrhly Aeru slibně se vyvíjející obchod s Bolívií, kam mělo putovat šest strojů.

Podle nedávných vyjádření šéfa Aero Šimka vidí továrna největší šance v Afghánistánu nebo Jordánsku. O dvanáct až osmnáct letounů projevila podle dostupných informací v říjnu zájem kanadská akrobatická skupina Snowbirds Squadron. Jednání o prodejích nadbytečných strojů vyrobených původně pro českou armádu probíhá už řadu let v mnoha zemích po celém světě. Celkem vyrobilo Aero 72 strojů, česká armáda jich využívá pouze 24.

Aero se už letos snažilo v Polsku získat výrobce helikoptér PZL Swidnik, v tendru však nakonec zvítězila italsko-britská firma AgustaWestland. Vítěz má za obchod zaplatit do první poloviny ledna, jestliže se tak nestane, Aero by se mohlo do hry vrátit. "Swidnik zapadá do naší strategie. Chceme vytvořit středoevropské uskupení firem, jež v tomto regionu není a které by se lépe prosadilo na trhu," míní Šimek.

Aero letos odhaduje pokles zisku zhruba o polovinu na 200 milionů korun a to zejména kvůli propadům výroby vrtulníku Sikorsky S76 způsobeným krizí. Loni dosáhla původně zadlužená a ztrátová firma nejlepších čísel za posledních šest let.


L-159 v číslech

72 strojů L-159 vyrobilo pro českou armádu Aero Vodochody. První let se konal v létě roku 1997. Dnes slouží u armády pouze 24 těchto strojů.

5 strojů L-159 se podařilo letos české armádě vyměnit se španělskou armádou za čtyři transportní letouny Casa C-295M.

100 mil. korun činí přibližně náklady na opětovné zprovoznění jednoho odstaveného stroje L-159.

935 kilometrů v hodině činí maximální rychlost stíhačky L-159. S přídavnými palivovými nádržemi může uletět na jedno tankování více než 2500 kilometrů.