České dráhy uzavřely s ministerstvem dopravy smlouvu na provoz rychlíků na deset let. Příští rok zaplatí ministerstvo za vlaky čtyři miliardy korun. Zpečetilo tak obchod s Českými drahami, kterým se povedlo uzavřít také smlouvy na deset let se všemi kraji.

Kraje zaplatí za regionální dopravu v příštím roce 7,9 miliard korun, z toho 2,7 miliardy přispěje krajským rozpočtům stát. Je to o něco méně, neboť v letošním roce kraje zaplatily regionální vlaky 8,2 miliardy korun. Částečné úspory dosáhnou kraje kvůli zrušení některých spojů a vlaky ČD ujedou méně kilometrů, od kterých se vypočítávají platby.

„České dráhy nabídly krajům zajištění základní dopravní obslužnosti v rozsahu 81,5 milionu vlakových kilometrů. Za to nám kraje v příštím roce zaplatí 7,974 miliardy korun. Za celých deset let lze tedy odhadnout, že kraje zaplatí za zajištění vlakové dopravy cca 80 miliard korun,“ uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín náměstek Blažek.

Podle něj minimálně čtvrtina z těchto peněz půjde do obnovy vozidel. "ČD, které se zavázaly veškeré finanční prostředky z odpisů a realizovaného zisku reinvestovat do nákupu a modernizace vozidel," dodal Blažek

Jančura proti krajům podá žalobu

Kraje nedbaly na nabídky společnosti RegioJetu skupiny Student Agency Radima Jančury a podle očekávání se dohodly na dlouhodobých smlouvách s ČD. A Jančura zuří. Podle něj by kraje ušetřily v dalších patnácti letech (desetiletá smlouva a pětiletá možnost prodloužení) 20 miliard korun, kdyby svědomitě vypisovaly tendry.

Navíc Jančurův RegioJet není jediným zájemcem. Jsou tu i velcí nadnárodní obři, jako je Arriva či Veolia, o regionální železnici vedle RegioJetu usiluje i ČSAD Jablonec nebo český Viamont.

Jančura již spustil kampaň proti hejtmanům, ale i chystá stížnost do Bruselu. Jednání s kraji již vzdal.„Nemyslím, že by kraje začaly tendrovat, jedinou možností je, že podepsané smlouvy zruší Evropská komise,“ říká Jančura. Argumentuje tím, že kraje podle něj porušily zákon.

Připojení k žalobě již zvažují i další dopravci. Serveru Aktuálně.cz to potvrdil Jiří Mužík, šéf Sdružení železničních společností, jehož je Viamont členem.