Kvůli krizi přijelo do Česka o deset procent méně zahraničních turistů než loni. Krize tu měla na turistiku horší dopad než na zbytek kontinentu, kde bylo podle Světové turistické organizace (UNWTO) o 8 % méně návštěvníků.

Zdaleka nejhorší meziroční úbytek turistů zaznamenala Jižní Morava, mezi letošním lednem a září jich přijelo pouze 291 000, tedy o 23 % méně než rok před tím. Přilákat turisty se nedařilo ani na královehradecku či ústecku.

Udržet klientelu se celkem dařilo na Plzeňsku (-5 %), Karlovarsku (-6 %) a Praze (- 8 %). Nejmenší zájem byl letos o Pardubický kraj, který na poslední příčce vystřídal Vysočinu.

Okamura: Stavme marketing na Kafkovi a Dvořákovi

Nezájem turistů o české kraje má podle Asociace českých cesstovních kanceláří a ganetur hned několik důvodů. Kromě nedostatku krajských hotelů pro luxusnější klientelu cestovky postrádají i gastronomická lákadla.

 

 

„Z pardubického perníku se stala ozdoba, místo aby ve městě byly perníkové omáčky, knedlíky, polévky či nápoje. Na Olomoucku zase nevyužívají dostatečně syrečků,“ stěžuje si viceprezident asociace  Tomio Okamura. Postrádá i celkovou státní koncepci cestovního ruchu a funkční marketing v cizině. „Místo modelek bychom měli Česko svázat se jmény jako Kafka či Dvořák. Podobně jako to udělalo Rakousko s Mozartem,“ uzavírá Okamura.