Cestující, jejichž let se zpozdí o více než tři hodiny, mají nárok na stejné finanční odškodnění jako u zcela zrušených spojů. Rozhodl tak včera Evropský soudní dvůr v Lucemburku, který se zabýval dvěma žalobami z Německa a Rakouska na Air France a německou Condor Flugdienst.

Cestující domáhající se odškodnění dorazili do svého cíle o 25, respektive o 22 hodin později, než stanovil letový řád.

Evropská komise v příslušné směrnici stanoví, že cestující mohou v případě zrušení svého spoje získat paušální náhradu škody 250 až 600 eur, připomíná agentura Reuters.

Brusel v posledních pěti letech posílil práva cestujících, neboť přibývalo případů, kdy letecké společnosti náhle rušily spoje. Stále častěji se také stávalo, že jedno sedadlo bylo prodáno dvakrát.

Evropský soudní dvůr už loni rozhodl, že letecké společnosti nemohou zpoždění či dokonce zrušení spoje zdůvodňovat "technickými problémy".

Dopravci se mohou podle soudního dvora vyhnout povinnosti vyplatit odškodnění v případě, že zpoždění letadla bylo způsobeno mimořádnými okolnostmi. Tedy takovými, které dopravce nemohl ovlivnit.

Zástupcům leteckých společností se výrok Evropského soudního dvora nelíbí. "Zpoždění je často způsobeno okolnostmi, které aerolinky nemohou ovlivnit. Jsou to problémy v řízení leteckého provozu nebo letiště přeplněná letadly," namítá Michael Carrivick z britské Rady zástupců leteckých společností.

Naproti tomu Simon Evans, ředitel asociace sdružující uživatele letecké dopravy (ATUC) upozorňuje, že většina stěžovatelů se kompenzace nedočká. "Dopravcům se v mnoha případech daří zdůvodnit zpoždění mimořádnými okolnostmi," říká Evans.