Její letošní HDP skončí v plusu, má obrovské nerostné zdroje, nabízí řadu investičních příležitostí. "Celý svět to vnímá a do Brazílie se tlačí ještě víc firem než kdykoliv dříve," poukazuje na rostoucí význam brazilského trhu Vladimír Kudela, generální ředitel společnosti Centroprojekt, která má v Brazílii od roku 2001 svou dceřinou společnost Centroprojekt do Brasil.

Proto je pro tuzemské exportéry málo pochopitelné, že česká vláda chce uzavřít konzulát v Sao Paulu, ekonomickém srdci této jihoamerické země. Mezi ty, kteří zpochybňují účelnost takového záměru, patří i zástupci zmíněné firmy, která je dodavatelem technologických celků pro úpravny vody, průmyslové a městské čistírny odpadních vod a systémů na čištění ovzduší.

Pro Vladimíra Kudelu a jeho obchodníky představuje Brazílie ohromný trh s možnostmi uplatnění při investičních aktivitách petrochemického gigantu Petrobras, jednoho z největších světových investorů, v papírenském, těžebním a ocelářském průmyslu či v komunální infrastruktuře.


Ačkoliv Centroprojekt

do Brasil realizuje své projekty v řadě států brazilské federace, v těch nejvýznamnějších má své zástupce a kanceláře, centrem jejího podnikání zůstává město a stát Sao Paulo. A český konzulát a jeho aktivity v tomto místě mohou sehrávat pro byznys poměrně důležitou roli. Platí to i pro takové firmy, jako je Centroprojekt, která má situaci v Brazílii dobře zmapovanou a snaží se využívat obrovské absorpční kapacity trhu nabídkou nových technologií. Podnikání ovšem zpomalují a prodražují třístupňový daňový systém a ochranářská opatření, i komplikovaná a pomalá činnost administrativy, ať už federální, státní či městská.

V některých případech museli zlínští byznysmeni z Centroprojektu k zajištění větších zakázek založit konsorcium či samostatnou společnost. "Síly spojujeme zejména s velkými stavebními firmami, případně se společnostmi našeho zaměření. Přináší to řadu komplikací a složitých vyjednávání nejen ve vztahu ke klientovi, ale i směrem dovnitř, protože každý partner sdružení logicky hájí především své zájmy. Nicméně je to proces často nevyhnutelný, ale zvládnutelný.


Důležité je dobře definovat pravidla

hry," dělí se o zkušenost Vladimír Kudela. To, co u Brazilců oceňuje, je jejich kreativita. "Jsou neustále schopni přicházet s novými variantami a hledat co nejoptimálnější řešení," říká Vladimír Kudela, jehož dceřiná společnost Centroprojekt do Brasil před pár lety začínala se dvěma desítkami zaměstnanců. Dnes jich má desetkrát tolik. Nehledě na tento nárůst je v ní nastavena flexibilní a snadná vzájemná komunikace, jaká je běžná v malých firmách. Zaměstnanci mají přístup ke členům vedení i k akcionářům a jednání bývají otevřená. Pro firmu je také podstatné budovat loajalitu a pocit odpovědnosti a sounáležitosti. "Dosažení dobrých výsledků nebo důležitých cílů je okamžitě všemi oceňováno a gratulace a povzbudivá slova se rychle šíří - myslíme si, že to přispívá k dobrému pocitu našich pracovníků z práce ve společnosti. Pro nás je důležitá dobrá atmosféra v kolektivu a tuto skutečnost oceňují jak současní, tak bývalí zaměstnanci," uvádí Claudie Lopes da Fonseca, která je v Centroprojekt do Brasil odpovědná za oblast řízení lidských zdrojů.

"Kromě elektronického zpravodaje, který byl letos uveden do života podle vzoru z Centroprojektu Zlín, jsme navrhli vedení společnosti, aby podporovalo nápady na další stmelování kolektivu," dodává Claudie Lopes da Fonseca.

I takový přístup šíří dobré jméno České republiky, o které podle názoru některých našich podnikatelů panuje v Brazílii solidní úroveň znalostí. Až občas překvapí, že ji znají i zcela obyčejní Brazilci.