Výdaje Čechů za vánoční svátky letos podle průzkumu Deloitte meziročně klesnou v průměru o 2,5 procenta na 525 eur (zhruba 13 400 korun). Evropský průměr přitom činí 600 eur (asi 15 300 korun) při snížení o 3,8 procenta. Výdaje za vánoční dárky v Česku klesnou o 2,3 procenta na 345 eur, za jídlo o 0,8 procenta na 130 eur a za kulturu o 8,4 procenta na 50 eur, uvádí Deloitte.

"Plánované snížení útrat o 2,5 procenta řadí Čechy mezi opatrné evropské spotřebitele, kteří i přes dopad ekonomické krize chtějí zachovat tradici a pravděpodobně dosáhli limitu možných omezení výdajů," uvedl Martin Tesař ze společnosti Deloitte.

Podle průzkumu plánuje utratit za vánoční dárky méně peněz než loni necelá třetina Čechů, polovina počítá se stejnými výdaji a více peněz si na letošní Vánoce hodlá vyčlenit 21 procent lidí. Ti, kdo se chystají méně utrácet, zdůvodňují své rozhodnutí hlavně probíhající krizí - 57 procent. Dalších 38 procent lidí toto rozhodnutí zdůvodnilo dluhy. Pětina Čechů omezí vánoční výdaje kvůli ztrátě zaměstnání. "Faktor zadluženosti je důležitější v ČR než ve zbytku Evropy a má negativní vliv na spotřebu," uvedl Tesař.

Češi letos s nákupem většiny vánočních dárků počkají až na slevy mezi svátky a na novoroční výprodeje, aby dárky pořídili za co nejvýhodnější ceny.

Tesař uvedl, že ve slevách v období od Štědrého dne do konce roku letos Češi chtějí kvůli lepším cenám nakoupit 59 procent vánočních dárků a v novoročních výprodejích 12 procent dárků. V předstihu před vánočními svátky pořídí pouze necelou třetinu dárků.

Vánoční zboží letos podle Deloitte 41 procent Čechů nakoupí také v internetových obchodech, přičemž hlavním důvodem jsou opět ceny a pohodlnější nakupování.