Severokorejský vůdce Kim Čong-il vyhodil z funkce šéfa státního výboru pověřeného vedením státní televize za to, že odvysílala sérii reklam. Ty ale podle Kim Čong-ila představují příliš velký vliv kapitalismu, napsala včera agentura AP.

Od začátku července do konce srpna severokorejská státní televize odvysílala pár reklam na pivo, sponky do vlasů, ženšen a křepelčí maso. Vzhledem k tomu, že se jednalo o vůbec první podobné reklamy v KLDR, vyvolalo to spekulace, že se možná Severní Korea chystá zahájit širší tržní reformy.

Konec těmto úvahám ovšem učinil Kim Čong-il, kterého upoutávky na výrobky pobouřily. "Podobné reklamy jsou tím, co začala dělat Čína, když zahájila svoje reformy a otevírání světu," prohlásil Kim, kterého cituje jihokorejská tisková agentura Jonhap odvolávající se na informované severokorejské zdroje. Následně severokorejský vůdce vyhodil Čcha Song-soa, šéfa vládního výboru pro vedení televize.

Čína je stále největším severokorejským zdrojem ekonomické pomoci a diplomatické podpory. Bilaterální vztahy ale poněkud ochladly v posledních letech poté, co Peking přijal tržní reformy.

KLDR dlouhodobě striktně kontroluje své hospodářství a střeží se všech kapitalistických vlivů. Severokorejské televizní programy běžně neobsahují reklamy a jejich těžiště tvoří přísně filtrované zprávy či dokumenty o Kimovi a jeho zesnulém otci Kim Ir-senovi.