Jak psát referenci? "Hlavně stručně, maximálně na jednu stranu A4, pravdivě, objektivně, se selským rozumem a otevřeným srdcem," radí Veronika Špachtová, personální ředitelka společnosti LMC.

"Než personalista napíše referenci, musí získat informace od přímého nadřízeného, manažera či ostatních kolegů. Někdy postačí hodnocení od nadřízeného, jindy je dobré udělat průřezové hodnocení s kolegy, s nimiž dotyčný pracoval na dílčích projektech, nebo od klientů a externích partnerů, se kterými byl v pracovním kontaktu." Někdy "zavedenější" personalista posílá těm, kdo nejsou zvyklí na poskytování referencí, dotazník. Mohou v něm být otázky typu: Jaká byla délka zaměstnání? Název pracovního místa? Je schopen kandidát pracovat samostatně? Má organizační talent? Kolik dnů absence měl? Zaměstnali byste ho opět, jestliže ne, pak proč?

"Šéf by měl při poskytování referencí dbát na to, zda dává informace, které již dříve od něho obdržel i dotyčný zaměstnanec. Neměl by tedy přidávat k posudku nic, co by už se zaměstnancem v průběhu hodnotícího rozhovoru neprobral," radí pražský právník Jan Grosam.