Deset největších inzerentů na internetu utratilo za reklamu v tuzemsku podle ceníkových tabulek v letošním třetím čtvrtletí 197,7 milionu korun, což je v meziročním srovnání o 13,5 milionu více. Za září to bylo 74,4 milionu korun, tedy o 17 milionů více než před rokem. Vyplývá to z průzkumu AdMonitoring, který provádí společnost Mediaresearch pro Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR).
Reálné výdaje však mohou být až o polovinu nižší. Servery totiž průběžně mění svou cenovou politiku, což tabulky nezohledňují, řekla výkonná ředitelka SPIR Kateřina Hrubešová. Podle ní média v době hospodářské krize například nechávají zadavatelům reklamy více zobrazení inzerátů za stejnou cenu, což se ovšem v tabulkách projevuje nárůstem celkových tržeb na základě tabulkových cen za určitý počet zobrazení inzerátu. Tabulkový nárůst reklamních výdajů tedy neodpovídá realitě a vypovídá spíše o intenzitě kampaní.
Tržby internetových médií za reklamu podle tabulek dosáhly jen za září 551,3 milionu korun, což je meziročně více než dvojnásobek.
Největším zadavatelem reklamy na internetu je podle průzkumu aukční portál Aukro, který jen v průběhu letošního září na inzerci vydal 16,3 milionu korun, zatímco loni v září to bylo 8,7 milionu. Pozice ostatních inzerentů v první desítce a stejně tak i její samotné složení se neustále mění. Letos v září byl na druhém místě internetový prodejce pneumatik a disků Tomket s bezmála deseti miliony korun, který před rokem mezi deseti největšími zadavateli reklamy nebyl. Třetí příčku obsadila v září Občanská demokratická strana, která za reklamu na internetu utratila podle AdMonitoringu přes osm milionů korun.
"I přes to, že jsou čísla vysoká, ocitá se i trh s internetovou reklamou v krizi, byť není tak zásadní jako u jiných médií. Věřím, že oživení přijde v období Vánoc a na počátku příštího roku," řekla minulý týden Hrubešová.
Podle odhadů společnosti OMD mají v letošním roce příjmy za reklamu na českém internetu meziročně stagnovat na 3,42 miliardy korun a v příštím roce lze očekávat pokles na 3,25 miliardy.
Reklamní tržby u všech médií by se letos měly podle OMD propadnout o 25,1 procenta, zadavatelé reklamy tak v letošním roce investují 18,5 miliardy korun. Pokles tržeb by měl podle dřívějšího vyjádření Víta Smékala z OMD pokračovat i příští rok.
Podle něj se v ČR neobjevují známky oživení nebo alespoň jednoznačného zastavení propadu ekonomiky. Reklamní trh v ČR se může vrátit k růstu až poté, co oživí trhy zemí, ze kterých pocházejí nebo kde mají většinu svých aktivit velcí zahraniční inzerenti na českém trhu, uvedl Smékal. Takové oživení prý patrně nastane až v roce 2011.