Největší evropská automobilka Volkswagen montuje své vozy v Kaluze od roku 2007. Modely Škoda Octavia a VW Tiguan však budou prvními vozy, které budou v Rusku i vyrobeny. Koncern považuje i přes prudký propad poptávky způsobený hospodářskou krizí ruský trh za perspektivní a věří, že díky rozšířenému závodu bude i nadále zvyšovat svůj tržní podíl v Rusku. Zavést v Kaluze plnou výrobu byla stěžejní podmínka ruské vlády pro to, aby tuto velkou investici podpořila, říká v rozhovoru pro HN Martin Jahn, šéf firmy Volkswagen Group Rusko.

HN: Jaký ekonomický smysl má přechod na plnou výrobu?

Je to cesta k tomu, jak v Rusku snižovat náklady na výrobu a stát se zde plnohodnotným výrobcem.

HN: O kolik se zvýší podíl, řekněme, ruské národní práce?

Přidaná hodnota vytvořená v Rusku se pochopitelně zvýší, neboť stoupne podíl ruských komponentů na finálním výrobku, a tím se budou také postupně snižovat výrobní náklady. Ale i tak se ještě dlouho bude většina kompletačních dílů dovážet z Česka, případně z dalších členských států Evropské unie. Cíl je takový, že někdy v roce 2012 by mělo být třicet procent komponentů lokálních, tedy vyrobených v Rusku.

HN: Jak to letos vypadá s celkovou produkcí v Kaluze?

Dynamika výroby je ovlivněna hlubokým, zhruba padesátiprocentním propadem ruského trhu s automobily. Loni se v Kaluze vyrobilo něco přes šedesát tisíc vozů. Letos uvidíme, jak se bude vyvíjet těch několik posledních měsíců roku, ale řekl bych, že výroba bude přibližně stejná. Vzhledem k tomu, že celý ruský trh letos dramaticky padá, lze tento výsledek považovat za poměrně příznivý.

HN: Kolik modelů se nyní vyrábí či se bude brzy vyrábět v Kaluze?

Abychom závod letos plně vytížili, začínají se zde montovat i modely, které původně nebyly pro Kalugu určené. Budou to například lehké užitkové vozy značky Volkswagen i vozy Audi. Abychom kapacitu maximálně vytížili, snažíme se montovat co nejvíce modelů. Pokud jde o tu plnou výrobu, začalo se s vozem Škoda Octavia, a druhým modelem, který nyní startuje v plné výrobě, je Volkswagen Tiguan.

HN: Kolik už Volkswagen v Kaluze vlastně investoval?

Jde o společnou investici koncernu a jeho české dcery. Celková investice do Ruska činí 570 milionů eur. Naprostá většina těchto investic se už realizovala. K tomu ještě přichází investice španělské firmy Gestap ve výši 100 milionů eur, která u tohoto závodu postavila lisovnu. Podílníky na celé investici v Kaluze jsou VW, Škoda Auto a Evropská banka po obnovu a rozvoj.

HN: Jak se nyní ruská vláda staví k zahraničním automobilkám, které v zemi investují - s ohledem na velké problémy, které má AvtoVAZ?

Vzhledem k tomu, že zahájení plné výroby byl přítomen premiér Putin, předpokládám, že ten vztah je dobrý. Rusové chtějí, aby zde zahraniční firmy auta vyráběly, což vlastně vychází z toho, že v Rusku je velmi vysoké dovozní clo - 30 procent. Ruské straně jde hlavně o to, aby v zemi probíhala plná výroba. Myslím také, že Rusové vidí v automobilovém průmyslu možnost, jak diverzifikovat svoji ekonomiku. Zatím se jim to příliš nepodařilo. A pokud jde o zahraniční investice do výroby, zatím se rozvíjejí hlavně v automobilovém průmyslu.

HN: Vydělává Kaluga, která zahájila provoz na podzim roku 2007?

Zisk je v prvních letech po spuštění výroby vždy nulový, neboť jsou velké odpisy investic. Myslím, že ta klíčová informace je zmíněná investice 570 milionů eur. Důležitější než obrat je pro nás podíl na trhu, kterého se snažíme dosáhnout. Škodovka zvýšila podíl na ruském trhu z 1,8 na 2,5 procenta, celý koncern pak na 6,5 procenta. Počítáme s tím, že díky závodu v Kaluze podíl koncernových značek na ruském trhu dále poroste.


Václav Lavička
od našeho Zpravodaje z Kalugy


Optimista
Přes 50% propad ruského trhu letos udržíme loňský objem výroby, říká šéf Volkswagenu v Rusku Martin Jahn.
FOTO: HN - R. BEBEZNOSKA