Vláda příští rok sníží mateřskou, nemocenskou i platy úředníků, ale na peníze do dost drahých českých silnic, dálnic a železnic si sáhnout netroufla. Státní fond dopravní infrastruktury dostane příští rok rekordních 96 miliard korun. Zhruba 36 miliard sice Česku zpětně proplatí Evropská unie, i tak jde ale na stavbu dálnic, silnic a železnic ze státních zdrojů o 13 miliard víc než loni.

Drtivé většině ministerstev přitom ministr financí Eduard Janota jejich výdaje seškrtal. Například školství dostane ze státního rozpočtu proti roku 2010 o čtyři miliardy korun méně a ministerstvo obrany bude muset příští rok přežít s částkou dokonce o sedm miliard nižší než loni. A méně dostanou skoro všichni. S výjimkou ministerstva dopravy.

Záliba v betonování je znát, tvrdí ČSSD 

To je tak suverénním vítězem boje o státní rozpočet. "Pokud se podívám podrobně do rozpočtu, tak premiér Fischer a ministr Janota mají opravdu výrazný sklon k betonování," upozorňuje šéf rozpočtového výboru Bohuslav Sobotka z ČSSD.

"To, že jsou v rozpočtu preferovány výdaje na dopravní infrastrukturu, je evidentní. Nároky ministerstva dopravy byly ale ještě větší," řekl minulý týden při zasedání rozpočtového výboru Janotův náměstek pro rozpočet Bohdan Hejduk.

Na české silnice chybí zhruba dvacet miliard korun. Kvůli tomu hrozí, že se po roce 2013 některé stavby zastaví. Peníze nebudou například na obchvat Prahy.

V současné době má Česko tolik rozestavěných silnic a dálnic jako nikdy v historii. "Ta rozestavěnost je veliká, ale neměli jsme jinou možnost. Čerpání ze zdrojů EU je časově omezeno do roku 2013," říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.

České dálnice se však staví dráž než v cizině. Upozornila na to například analýza Národní ekonomické rady vlády či studie společnosti Mott MacDonald. V Česku podle ní stojí kilometr dálnice na rovině půl miliardy, v sousedním Německu 280 milionů. "My bychom rádi stavěli levněji, ale teď realizujeme plány, které byly načrtnuty před deseti lety," brání se Brunclík. Nyní připravuje analýzy, které mají nové dálnice zlevnit. Šetřit se bude na křižovatkách a zemních pracích.

Příkladem prodražování může být pražský okruh. Ještě v roce 2005 mělo jeho dokončení stát 53 miliard korun, nyní už ministerstvo dopravy počítá se 70 miliardami. "Ten nárůst se zdá být velký. Ale cena se vyšplhá na 64 miliard, jen když do ní započítáme valorizační koeficient, čili zdražování cen, inflaci a další aspekty," tvrdí Brunclík.

Ředitelství silnic se zavázalo, že se do sedmdesáti miliard na stavbu vejde, ovšem pokud nenastanou další průtahy.