Řekli jsme si, že jedinou zodpovědnou osobou za dosažení cíle jste vy sami a nikdo ve vašem okolí nemá právo vám stát v cestě. Nyní bych se s vámi rád podíval, jak se na dosažení cíle připravit a jaké kroky byste měli udělat. Jen pro pořádek si připomeneme, že cíl, o kterém hovoříme, je získat zaměstnání vašich snů.

Každá cesta vzhůru začíná pečlivou přípravou a vírou v dosažení úspěchu. Představte si sebe v roli horolezce, který se chystá k dobytí osmitisícovky. Každý předpokládá a svou cestu pečlivě plánuje tak, že dojde až na vrchol a bezpečně se vrátí zpět. Nikdo neplánuje, že na vrchol nevyleze a ještě zmrzne. Stejný přístup zvolte i vy při přípravě své kariéry.

Na proces hledání zaměstnání je nutno se dívat jako na obchod. Vy jste zboží, zaměstnavatel je v roli zákazníka. Zákazník bude zkoumat kvalitu produktu, vzhled obalu, obsah, cenu, poměr ceny a výkonu, bude se ptát na záruky. Vaším úkolem je nabídnout požadované kvality, jinak neuspějete.

Musíte si připravit marketingovou a obchodní strategii, poznat své klienty, získat o nich informace a strategii podle nich správně přizpůsobit.

Udělejte si osobní inventuru


Jestliže nabízíte zaměstnavateli své kvality, musíte si být vědomi jak svých silných, tak slabých stránek. Stejně jako obchodník musí znát dokonale produkt, o kterém hovoří, vy musíte dokázat hovořit o sobě a nenechat se zaskočit při pohovoru otázkou odhalující vaše slabá místa. Musíte být připraveni hovořit o svých silných stránkách, být si vědomi slabých a pracovat na jejich odstranění.

Vezměte si list papíru a tužku, rozdělte jej do dvou sloupců, jeden nadepište "Silné stránky" a druhý "Slabé stránky". Vymezte si na tuto analýzu dostatek času v naprostém soukromí a buďte k sobě zcela upřímní. Jste svými jedinými soudci a hodnotiteli. List nemusíte dávat nikomu číst, ale pokud máte osobu blízkou, které plně věříte, zeptejte se jí na názor na vaše hodnocení a případně si jej poznamenejte. Ale pozor, lidé kolem vás vidí jinak, tak se nenechte od nich ovlivnit. Na pohovoru budete vy, ne oni.

Hodnota vašich služeb


Je nutno si uvědomit, že zaměstnanec prodává své dovednosti zaměstnavateli a ten je odměňuje mzdou. Svým způsobem pro zaměstnance platí stejná pravidla jako u obchodníka, který prodává produkty. Jestliže stanovujete svou cenu při pohovoru s budoucím zaměstnavatelem, musíte nabídnout takové podmínky, aby byly akceptovatelné, a nesete plnou zodpovědnost za to, že splníte očekávání, které kupující má.

Vaše dovednosti a schopnosti (tedy služby poskytované zaměstnavateli) jsou definovány kvalitou, kvantitou a stylem. Kvalita definuje vlastní úroveň vašich dovedností, tedy zda máte či nemáte předpoklady pro výkon zaměstnání, o které se ucházíte. Kvantita určuje vaši schopnost dávat práci vše, co umíte, a pracovat lépe s narůstajícími léty zkušeností. Styl definuje způsob vašeho chování, ať už na pohovoru nebo v následném zaměstnání.

Velké množství lidí si plete nároky s tím, co jim náleží. Zde si dovolím citovat knihu Myšlením k bohatství od Napoleona Hilla (str. 103 vydavatelství Pragma, 1990): "Vaše finanční požadavky nebo potřeby nemají nic společného s tím, co si skutečně zasloužíte. Vaše hodnota je dána výhradně vašimi schopnostmi." Nelze než souhlasit. Zhodnoťte reálně míru své praxe a veškerých dosavadních zkušeností a uvědomte si, že obzvláště v prvním zaměstnání musí patřit mezi vaše vlastnosti i pokora. Hamižní kandidáti jsou rychle rozpoznáni, a pokud nedokáží vyvážit své finanční požadavky přínosem zaměstnavateli, jsou následně zamítnuti.

Prodejní proces


Takže nyní známe sami sebe a víme, za jaký plat chceme nastoupit, neboli řečí obchodníka - známe produkt a cenu. Dalším krokem je stanovení strategie oslovení potenciálních zaměstnavatelů s jediným cílem - zaujmout. Tomuto cíli je potřeba podřídit vše, ovšem je samozřejmě nutné držet se v rozumných hranicích, aby nápaditost nebyla kontraproduktivní.

Jak je tedy možné se odlišit? V první fázi za vás budou hovořit dva dokumenty - marketingové nástroje - a těmi jsou váš životopis a průvodní dopis. Nebudu zde rozvádět, jakou formu a informace má životopis obsahovat, protože se jedná o volně dostupnou informaci. Přehlednost a nepřítomnost pravopisných chyb jsou samozřejmostí. Průvodní dopis slouží k objasnění motivace a uvedení důvodů, které vás činí vhodným kandidátem. Nezapomeňte zdůraznit svůj zájem pracovat pro tu jmenovitou firmu, kterou oslovujete. Doporučuji stylizovat každý dopis samostatně, abyste se vyhnuli trapným chybám z nepozornosti, které vznikají při kopírování jednoho dopisu více adresátům.

Využívejte co nejvíce zdrojů. Snažte se svůj životopis co nejvíce rozšířit. Úřady práce, agentury, inzertní noviny a časopisy, pracovní portály jsou zdrojem nabídek práce, ale i často místem, kde lze svůj životopis vystavit pro potenciální zaměstnavatele. Nezapomínejte však na svůj cíl, kterého chcete dosáhnout.

Informujte se o zaměstnavateli. Musíte vědět, do jaké firmy se hlásíte. Co dělají, jaká je organizace, kde existují zastoupení. Pouze znalost zaměstnavatele vám dá možnost správně připravit strategii a veškeré prezentované materiály.

Poskytované informace však musí být konkrétní - musíte se tedy ucházet o konkrétní pozici a jasně uvést, jaké máte předpoklady pro výkon tohoto zaměstnání. Uveďte prokazatelnou praxi, doložte případnými certifikáty, zajistěte si referenční dopisy od předcházejících nadřízených nebo od svého učitele ze školy, jste-li absolvent. Nebojte se vložit svou fotografii. Věnujte však čas přípravě a nevkládejte výřez skupinového fota od táborového ohně. Také se nesnažte zapůsobit vyzývavými fotografiemi, které vždy profesionál provádějící výběr bude považovat za důvod k diskvalifikaci.

V průvodním dopise uveďte svou motivaci a zájem pracovat v příslušné společnosti a uveďte důvody, které vás k tomu vedou. Dejte si práci a pokuste se zjistit, kdo bude vaše materiály hodnotit, a dopis personalizujte. Ukáže to váš zájem a ochotu investovat energii.

Při pohovoru buďte sami sebou. Na nic si nehrajte, protože následující měsíce a roky hrát nevydržíte a připravili byste zaměstnavateli (zákazníkovi) nemilé překvapení. Vaše chování musí být slušné, uvědomte si, že jste v roli, kdy se snažíte ukázat to nejlepší ve vás. Žádný manažer si k sobě nevezme konfliktní osobu. Dále musíte být řádně na pohovor připraveni - informace z úvodního průzkumu si doplňte o aktuální informace o produktech či službách společnosti, historii, o aktuální obchodní informace a výsledky. Nic nezanechá lepší dojem než prokazatelný zájem.

Buďte v kontaktu. Zašlete-li někam životopis na základě inzerce nebo bez vypsání pozice proto, že chcete v dané firmě pracovat, udržujte pravidelný kontakt. To platí i po pohovoru ve firmě. Uchazečů je mnohdy více a ne všechny firmy mají prostor dávat pravidelnou zpětnou vazbu. Zjistěte, kdo je zodpovědný za nábor, a nenásilně buďte v kontaktu. Pamatujte, jde o vaši kariéru, strach musí jít bokem.

Veďte si deník vašeho projektu hledání práce. Zaznamenejte v něm kroky, které jste udělali, pište si poznámky z pohovorů - jak vaše protějšky reagovaly na klíčové informace z vašeho profesního života a vzdělání. Analyzujte každý telefonát a pohovor a učte se z chyb.

Vytrvalost je klíč


Jako každý obchodník budete narážet na nezdary a odmítnutí. Nezoufejte, je to zcela přirozené. Buďte si vědomi svého cíle a jděte za ním. Již samotné hledání vám dává neocenitelné zkušenosti s pracovním trhem, jednáním s firmami. Každé zamítnutí vás činí zkušenějšími, chytřejšími a zvyšuje vaše šance na nalezení práce vašich snů.