Rovná polovina z pěti set oslovených menších českých živnostníků se stále častěji potýká s pozdním proplácením faktur vystavených jejich zákazníkům.

Aby se odběratelé vyhnuli včasnému zaplacení, prodlužují si samovolně dobu splatnosti tak, že vracejí faktury zpět například kvůli administrativním chybám, nepřesnému obsahu nebo chybnému datu plnění objednávky.

Živnostníky tato situace dostává do nepříjemných potíží. Třetině z nich vážně ohrožuje rozvoj jejich podnikání a snižuje šance na získání nových zakázek. Ve čtrnácti procentech všech případů je dokonce nutí používat stejné praktiky vůči dodavatelům.

S řádným neproplácením faktur bojují podnikatelé různými způsoby. Sedmnáct procent živnostníků prodloužilo obvyklou dobu splatnosti, další naopak platbu přes faktury omezili na minimum a dvanáct procent dotázaných vyžaduje za své zboží pouze hotovost.

Na problémy s pozdním nebo dokonce s vůbec žádným proplácením faktur si méně stěžují živnostníci, kteří podnikají s použitým zbožím, obchodují mimo kamenné prodejny, nebo ti, jejichž živnost má servisní charakter. Pracují totiž často s menšími finančními částkami a své zboží prodávají za hotové.

Jak podnikatelé reagují v případě, že zákazníci neproplácejí faktury? Obvykle postupují v několika krocích. Nejprve svým dlužníkům volají telefonem, aby je slušně na nezaplacenou fakturu upozornili.

Dalším krokem je už písemná upomínka. Poté už zpravidla následuje předání celé záležitosti soudu. "Podnikatelé v podstatě nemají efektivní prostředky, jak rychle donutit zákazníky zaplatit včas. Soudní cesta bývá většinou zdlouhavá," říká Tomáš Basista, manažer marketingu Poštovní spořitelny, která telefonický průzkum mezi živnostníky provedla minulý týden.

33%
Nezaplacené pohledávky ohrožují existenci třetiny podnikatelů.

Související