V sobotu 26. září od 9.00 hodin se chystá definitivně poslední pravidelná prohlídka v Železničním muzeu Zlonice. Zájemci mají poslední příležitost prohlédnout si muzeum v podobě, do jaké dospělo za 13 let své existence. Naposledy v prostorách výtopny vyjede vlak polní malodráhy s lokomotivou BN 30 a historická nákladní auta se seřadí na nákladovém prostoru, na závěrečnou jízdu se vydá i vláček na modelovém kolejišti. Poslední pravidelná prohlídka bude provázena výstavou lokomotiv, které většinou mohli návštěvníci spatřit pouze uvnitř výtopny.

Muzeum se zaměřuje na historické cukrovarské lokomotivy, nákladní vozy a zabezpečovací zařízení spadající do období před rokem 1939. Sbírkový fond zahrnuje zhruba 200 exponátů a souborů, z toho 7 lokomotiv a 25 vagónů normálního rozchodu a od roku 2004 též provozní přenosnou úzkokolejnou drážku o rozchodu 650 mm se dvěma motorovými lokomotivami a 10 vozy. K nejzajímavějším exponátům patří nejmenší dochovaná parní lokomotiva v ČR vyrobená firmou Orenstein & Koppel z roku 1913 a elektromechanické stavědlo Siemens & Halske z roku 1902. Muzeum bylo přístupné od května do září každou sobotu.

Muzeum se bude stěhovat do jiné budovy

Současný objekt  je v dezolátním stavu a muzeum do jeho oprav nechce investovat, protože není jeho vlastníkem. Sdružení získalo od potomků prvorepublikového premiéra Jana Malypetra nový areál, který bude otevřen 24. dubna 2010 a kam se postupně exponáty z větší části přemístí, informoval před dvěma týdny novináře Jiří Hagenštoc z Klubu Železničního muzea Zlonice. Nové prostory jsou podle něj vzdáleny zhruba půl kilometru od současné expozice. Z finančních a personálních důvodů však nebude zajištěna pravidelná otevírací doba.