Na obou tezích je trochu pravdy, protože jedno bez druhého dost dobře nefunguje. Pokud neumíte dostatečně přesvědčivě a zajímavě prezentovat svůj um a zkušenosti, můžete u pohovoru dopadnout stejně špatně jako ten, kdo sám sebe prezentuje neadekvátně, přehnaně a nevěrohodně. Proto sebeprezentaci nepodceňujte, ale ani nepřeceňujte.
Sebeprezentace se prolíná celým spektrem procesu výběrového řízení. Nezapomínejte, že o své osobě vypovídáte i tím, jakým způsobem naformulujete motivační či průvodní dopis, jakým stylem budete s personalistou hovořit po telefonu, jakou koncepci, formu a obsah bude mít váš strukturovaný životopis a především, jak zapůsobíte u přijímacího pohovoru.

Jak se připravit na přijímací pohovor

Hledání práce vyžaduje poměrně hodně úsilí, času a trpělivosti. Je to jako práce na částečný úvazek. Pokud zareagujete na nějakou zajímavou a pro vás vhodnou pozici a budete v této první fázi úspěšní, ozve se vám personalista s pozvánkou k přijímacímu pohovoru. S blížícím se termínem výběrového řízení obvykle stoupá nervozita, stres a obavy ze selhání, ale snažte se nepodléhat panice a přistupovat k tomuto kroku konstruktivně a pozitivně s vyhlídkou na další užitečnou zkušenost.
Nejprve se pokuste o dané společnosti a pozici zjistit maximum informací a připravte si i svou osobní prezentaci, abyste pak následně byli zvídavými a někdy i nepříjemnými otázkami personalistů zaskočeni co nejméně. Sami pro sebe si v duchu či před zrcadlem zkuste odpovědět na některé standardní otázky, které se často na pohovorech vyskytují:
Jak probíhal váš dosavadní profesní vývoj?
Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?
Vaše největší úspěchy a neúspěchy?
Co víte o naší firmě?
Jak by měly probíhat první týdny vašeho uplatnění v naší společnosti?
Jaké pracovní prostředí vám vyhovuje?
Čeho byste v následujících letech chtěl/a dosáhnout?
Jakou máte představu o platu?
Proč se o danou pozici ucházíte? Co vás na ní zaujalo?
Jaké máte zájmy, koníčky?
Cílem tohoto nácviku není nazpaměť se naučit odříkávat sáhodlouhá a sofistikovaně znějící souvětí, ale utřídit si své myšlenky a zamyslet se nad otázkami, nad kterými jste třeba doposud nepřemýšleli (např. ujasnění vlastních osobních a profesních cílů či plánů do budoucna, svých charakteristických povahových vlastností, svých předností a nedostatků apod.). Důkladná příprava vám pomůže, abyste se na pohovoru cítili klidnější a jistější a aby vaše vystupování působilo uvolněně a přirozeně.

Jak se prezentovat u přijímacího pohovoru

Jste-li pozváni k přijímacímu pohovoru, znamená to, že jste »postoupili z kvalifikace«, nebo, chcete-li, jste prošli prvním sítem. Mělo by to zvednout vaše sebevědomí. Přijměte pár rad, které platí nejen pro přijímací pohovor, ale i pro většinu jednání.
- Přijďte včas, raději o nějakou minutu dříve než později.
- Přijďte pozitivně naladění a chovejte se přiměřeně sebevědomě (nikoliv přehnaně suverénně) jako člověk, který zná svou cenu.
- Nezapomínejte, že méně je někdy více (méně parfému, výrazných doplňků, horlivé a překotné mluvy atd.)
- Snažte se udělat dobrý dojem hned na začátku – síla prvního dojmu je zhruba v prvních 30 sekundách setkání. Hospodařte s každou sekundou, protože špatný první dojem se později velice těžko napravuje.
- Buďte upravení, oblékněte se do dobře padnoucího oblečení, ve kterém se budete cítit dobře. Oblékněte se přiměřeně místu, o které se ucházíte, spíš lépe než nedbale, rozhodně ne příliš nápadně. Důležité je, abyste se cítili pohodlně a příjemně a abyste nepůsobili ani příliš neformálně, ani příliš »koženě«.
- Dejte si pozor, ať vám nepáchne z úst, nebo ať nepřiběhnete celí zpocení.
- Ruku nepodávejte první, tu vám musí podat zaměstnavatel, stiskněte ji pevně, ale ne jak lamželezo.
- Sedněte si, až k tomu budete vyzváni, pokud by vás nechali stát a sami seděli, zeptejte se, zda se můžete posadit (může to být chyták, aby poznali, zda nejste příliš bojácní)
- Snažte se co nejvíc uvolnit, buďte přirození a usmívejte se.
- Neuhýbejte očima, své odpovědi nešeptejte ani nehuhlejte.
- Mluvte věcně, jasně a konkrétně, nebuďte ani moc upovídaní ani naopak příliš nemluvní.
- Humor je důležitý, ale v přiměřené míře. Nesnažte se být moc vtipní nebo žoviální, ale dojem velkého »suchara« také škodí.
- Dostanete-li otázku, na niž bude odpověď obtížná, nesnažte se honem něco vyhrknout. Svou odpověď protáhněte, mluvte pomalu, případně nějaké to slovo zopakujte, abyste získali čas. Někdy je lépe říci »nevím« nebo z otázky šikovně utéci, případně ji obrátit v žert. Uvědomte si, že není cílem zaměstnavatele vás zdeptat.
- Myslete na to, že vaše sebeprezentace by měla zachovávat standardní strukturu a formu prezentací, takže nezapomínejte na úvod, pozitivní závěr, logické navazování témat, udržování pozornosti a kontaktu s posluchačem apod.
- Ve své prezentaci zdůrazňujte své silné stránky a mluvte méně o negativech. Ale pozor, abyste nepůsobili jako »mistři světa«. Je lepší umět přiznat i pokoru a schopnost učit se, pracovat na sobě a přizpůsobit se, než se tvářit, že všechno umím, znám, dokážu a pobral jsem všecku moudrost světa.
- Snažte se působit přesvědčivě a v souvislosti s danou pozicí projevujte přiměřený zájem. Přemotivovanost nebo naopak přílišná laxnost či negativismus (ve smyslu »stejně to výběrové řízení nevyhraji«) spíše škodí a vrhá stín na vaši prezentaci.

Význam neverbální komunikace

Neverbální komunikace má velký, někdy se tvrdí, že až rozhodující význam při jednání a naší sebeprezentaci. Celkový postoj, gesta, mimika, vzdálenost od komunikačního partnera, to vše hraje roli a může velmi významně ovlivnit, jak budeme přijímáni. Neverbální komunikací sdělujeme okolí naše emoce, pocity a nálady i zájem o případné sblížení. Díky ní si ostatní o nás utvářejí určité představy. V neposlední řadě neverbální komunikací výrazně ovlivňujeme průběh a chod vzájemného setkání a ovlivňujeme postoj partnera k naší osobě.
Ukažme si základní oblasti neverbální komunikace a jak a čím ovlivňují naši sebeprezentaci.
Výraz obličeje, mimika tváře a oči prozradí mnohé z toho, jak se cítíme, zda máme strach, nebo radost. Případně jak moc nás personalista v komunikaci zaskočil nebo potěšil. Obličej je nejvíce viditelný a prozradí mnohé z toho, co případně chceme zatajit.
Váš postoj, vzdálenost od personalisty se dělí na dvě roviny: horizontální (tj. vzdálenost, kdy optimum je cca 1 metr) a vertikální. Zde je zřejmé, že byste neměli nad personalistou stát a dívat se na něj shora.
Pokud se vítáte s personalistou, je to možná poprvé a naposledy, co jste se ho fyzicky dotkli. Podání ruky hraje svoji roli a byť to všichni víme, stále se někdy setkáváme s tzv. »leklou rybou« v podobě unylého podání ruky. Důležitý je tlak - síla stisku, teplota, případné chvění nebo bolest, kterou vyvoláme. Podání ruky by mělo být krátké, přiměřeně pevné, s pohledem do očí.
Samozřejmě bychom měli sedět nebo stát vzpřímeně a být pevní. Náš hlas v tu chvíli bude znít jasněji. Pokud jsme vzpřímení, dech je hlubší a dokážeme následně jasněji a zřetelněji hovořit bez ztráty dechu.
Gesta, kterým provázíme náš verbální projev, by měla být přiměřená. Pokud budeme rozšafně máchat rukama, můžeme spíše vzbudit dojem bezradnosti a nejistoty, stejně jako když sedíme s rukama pevně přitisknutýma u těla. Položme si klidně ruce na stůl a doprovoďme naši řeč přiměřenými gesty, která podtrhnou důležitá místa naší prezentace
Pokud vše probíhá dobře a vy svůj projev doprovodíte i úsměvem a vtipem, tak zcela jistě dobře používáte i pohledu do očí svého partnera. Pozor na dlouhé pohledy, kterými v něm naopak můžete vyvolat obavy. Pohled z očí do očí by měl být kratší. Dívejte se klidně těsně vedle něj a pravidelně střídejte pohled do očí a na jeho osobu, případně na materiály. Pozor, hlavně neklopte oči v důležitých momentech, nemusí vám pak věřit, že to, co tvrdíte, je pravda.

Rétorika aneb jakým způsobem se vyjadřovat

Způsob, jakým s lidmi komunikujeme a jak se vyjadřujeme, je částečně dán naším osobnostním nastavením, ale lze jej ve značné míře ovlivnit a rozvíjet praktickým nácvikem. Pokud máte pocit, že se potřebujete v těchto dovednostech zdokonalit a jsou právě tím nejslabším místem vaší sebeprezentace, nevěšte hlavu a pusťte se aktivně do tréninku. Pro ukázku zde uvádíme deset typických nedostatků, které se poměrně často vyskytují v rozhovorech či prezentacích. Je dobré se nad nimi zamyslet a uvědomit si, zda se nevyskytují i u vaší komunikace.
- Netvoříte příliš dlouhé věty? Kratší se lépe poslouchají a lépe vystačíte s dechem až do konce věty.
- Nepoužíváte příliš dlouhá slova? Zkontrolujte svou slovní zásobu, někdy je lépe některá slova nahradit kratšími výrazy.
- Nejste příliš neosobní? Vtáhněte posluchače do komunikace, používejte slovíčko »VY«. Např. »téma dovoluje naučit se« zaměníme »zde se naučíte«.
- Vystačíte bez zbytečných zdvořilostních frází? Při prezentaci jsou spíše narušující a prodlužují výklad.
- Používáte módní slova? Mohou být někdy pro některé nesrozumitelná, nebo nemusí působit přirozeně.
- Používáte často pasivní tvary? Namísto »posluchači jsou žádáni o příchod do učebny« zní určitě lépe »prosím vás, abyste zaujali svá místa«.
- Kladete pouze (převážně) uzavřené otázky? Otázky slouží pro aktivizaci posluchačů, snažíme se o tzv. otevřené otázky, kde nestačí odpovědět pouze jedním slovem (ano, ne, nevím). Například »Máte odpoledne čas?« vyměníme za »Co děláte dnes odpoledne?«
- Prosazujete příliš sebe? Dávejte do popředí toho druhého nebo celé pracoviště. Hovořte o tom, co děláme my.
- Hovoříte příliš rychle a bez přestávek? Čím více posluchačů, tím pomalejší tempo řeči, využívejte pauz a nepřetěžujte posluchače.
- Udržujete s posluchači oční kontakt? Při otázkách se nevyhýbejte očnímu kontaktu. Když se dokážete dívat do očí, i když přemýšlíte nad odpovědí, vyzařuje z vás jistota a přesvědčivost.

Jak zvládat stres a trému

Uvědomte si, že žádný profesionál vystupující na veřejnosti není úplně bez trémy. Herci, když necítí trému, se dokonce obávají, zda to negativně neovlivní jejich výkon. Jistá dávka trémy pomáhá k lepšímu výkonu. Následující rady a doporučení vám mohou pomoci lépe zvládat trému během pohovoru.
- Vždy se co nejlépe připravte na svou prezentaci a na konkrétní výběrové řízení.
- Rozhodněte se pro úspěch a jednejte zdravě sebevědomě.
- Prohlédněte si své oblečení, vše je zapnuté.
- Berte prezentaci jako výzvu – zajímavou zkušenost.
- Nevyhýbejte se novým zkušenostem.
- Využívejte relaxační metody (uvolněte se, zhluboka dýchejte).
- Soustřeďte se na drobnosti (krok, úsměv, gesto).
- Soustřeďte se na posluchače a na cíle prezentace.
- Školáckou chybou je začínat své vystoupení omluvami nebo pochybnostmi o svých kvalitách a zkušenostech vzhledem k dané pozici. Chyby pravděpodobně dělat budete, ale nedělejte ještě tu chybu, že o své »nedostatečnosti« předem mluvíte. - Pamatujte: vaši posluchači nevědí, co jste měli naplánováno!

Jak zhodnotit úspěšnost naší sebeprezentace?

Pokud máte svou prezentaci u přijímacího pohovoru za sebou a zajímá vás zpětná vazba od personalisty, můžete o ni požádat. Otázkou je, nakolik bude daný personalista sdílný, otevřený a ochotný se s vámi o své pocity a dojmy podělit. Můžete argumentovat tím, že vám zpětná vazba může pomoci uvědomit si své nedostatky a vyvarovat se těchto chyb pro příště. Otázky na personalistu mohou být tohoto typu:
- Byl můj projev srozumitelný?
- Jak jsem celkově zapůsobil/a?
- Jaký jste si o mě udělali dojem?
- Čeho se mám příště vyvarovat nebo co v mé prezentaci chybělo?
- Které věci vás naopak nejvíce zaujaly a měl/a bych je příště určitě použít?

Získat zajímavé zaměstnání je těžký úkol

Správně nastartovat svoji kariéru a následně ji rozvíjet vám umožní dvě zásadní věci. Dobré studijní výsledky a zajímavá diplomová práce jsou první důležitou podmínkou k dosažení úspěchu a nastartování kariéry. Druhým základním kamenem je schopnost sebeprezentace. Dokázat přesvědčit druhého člověka - personalistu, že umíte zvládnout náročnost profese, na kterou se hlásíte, že budete dobrým členem týmu a aktivním zaměstnancem, to je velmi náročný úkol. Věříme, že pokud využijete našich rad a inspirujete se jimi, dosáhnete toho, po čem prahnete. Přejeme vám mnoho úspěchů!

Autorka je manažerkou divize vzdělávání společnosti MITA THOR INTERNATIONAL

 

Šiřší verze článku na http://kariera.ihned.cz/kariera-special