Letošní podzimní část aukční sezona startuje již tento víkend. Otevírá ji dražba unikátní kolekce obrazů Ladislava Sutnara a předmětů z Knihovny Václava Havla. Tyto zajímavosti, stejně jako bohatou nabídku dalších uměleckých artefaktů, bude předmětem dražby aukční síně Dorotheum v sobotu 19. září v Praze.

I když dopady ekonomické krize jsou patrné, na trhu s uměním to zatím znát příliš není. Potvrzují to i exponáty, které se podařilo získat do blížící se aukce, která proběhne ve znamení výtvarného umění, nábytku a designu.

Kromě čtyř Venuší od Ladislava Sutnara, který patřil mezi výrazné osobnosti české meziválečné avantgardy, bude dalším lákadlem sbírka obrazů Františka Vobeckého. Ten se totiž na českém trhu s uměním objevuje zcela výjimečně.

Aukční menu nabídne také českou krajinomalbu v podání Antonína Slavíčka, tvorbu vyhledávaných autorů Skupiny 42 – například obraz Můj syn od Kamila Lhotáka – a významné autory poslední čtvrtiny 20. století – Karla Malicha, Vladimíra Janouška či třeba Adrieny Šimotové.

Zajímavostí bude kolekce předmětů, která pochází z Knihovny Václava Havla na Malé Straně. Na vlastní přání bývalého českého prezidenta ji vytvořil architekt Bořek Šípek. Sbírka byla součástí životopisné expozice "Václav Havel – český mýtus" a předměty .Vybírat lze z různých lamp, světel, stolků i netradičního nábytku, jakým je například křeslo s CD panelem.

Jak postihla krize trh s uměním? Co se dá od letošní rozbíhající se aukční sezony čekat? Změnil se za rok od vypuknutí krize vkus obchodníků s uměním?

Na tyto a další dotazy odpovídala Mária Gálová, ředitelka aukční síně Dorotheum.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jan
Dobrý den paní ředitelko, můj dotaz je takový obecný, ale přesto je rok po začátku krize. Jak se projevil v obchodech s uměním - nepomohla krize právě tomuto "odvětví"? A máte přehled jak se to projevilo ve světě? Paltí i zde, že Česko má zpoždění za zbytkem světa, pododně jako třeba v průmyslu? Díky a hezký den
Ve světě se projevy finanční krize projevily i na trhu s uměním již ve druhé polovině loňského roku, ještě výrazněji pak v první polovině toho letošního. Došlo k zásadnímu poklesu obratů (pohybovaly se až v rozmezí 60-80%) a také ke snížení počtu prodaných top položek. Nicméně je důležité v této souvislosti poukázat na to, s čím byla letošní čísla srovnávána. Letošní výsledky byly totiž vesměs srovnávány s čísly, které prezentovaly - ve většině případů - v loňském roce vytvořené dlouhodobé celosvětové rekordy. Ty tehdy předčily dokonce i nejoptimističtější odhady. Jenom prodej jediného díla, triptychu Francisa Bacona, zakoupeného ruským miliardářem Abramovičem, loni vynesl aukčnímu domu Sotheby´s vyšší částku než letošní obrat celé aukce současného umění. Proto bych letošní poklesy spíše připsala potvrzení definitivního konce spekulativní éry posledních dvou let. Je zcela přirozené, že po dosažení píku se trh zase srovná a stabilizuje. Rekordy nemohou padat pořád. Jde spíše jen o to, aby propady nebyly nějak extrémní. V Čechách je situace, jak správně odhadujete, trochu jiná. Těžko říct, jestli se to dá považovat za zpožděný efekt, spíše bych to viděla jako mírnější projev krize. I když většina aukčních domů zaznamenala v první polovině pokles v obratech , jako celek si trh udržel pozici z loňského roku, a to díky dokonce více prodaným milionovým položkám.
Mária Gálová
Petra
Dobrý den, na aukcích se většinou prezentují senzační nebo super drahé (rekordní) sumy? Má tuto úlohu nyní Havlova knihovna?
V případě předmětů Havlovy knihovny určitě nejde o rekordně zajímavé položky, těžko bych je označila i za senzaci. Je to spíše výjimečná příležitost, jak za velmi zajímavé ceny (vyvolávací ceny těchto předmětů startují na částkách 5 až 20 tisisíc korun) získat unikát, který má nejen svou uměleckou hodnotu, ale také svůj „příběh“.
Mária Gálová
Márton
Dobrý den, rádbych se zeptal, zda-li je víc v kurzu umění moderní či archaické, tedy starobilé a zda-li jde víc na odbyt umění domácí či cizí, tedy v současné době, kdy musíme počítat s krizí, a zda-li se vaše stavy kupců zůžily ( v této době ). Děkuji
Dá se říci, že po celou dobu, co český trh s uměním funguje, tedy od začátku devadesátých let, je i mezi sběrateli i investory největší zájem stabilně o českou klasickou avantgardu. To jsou především tak osvědčená a známá jména jako Jan Zrzavý, Emil Filla, Václav Špála. Cenově trhu jednoznačně vévodí díla Františka Kupky, o jehož tvorbu je vždy velký zájem. V posledním období, zhruba během dvou tří let, vzrůstá i zájem o umění druhé poloviny 20. století, o tzv. poválečnou modernu. Právě díla z této nabídky začínají být zajímavou investiční příležitostí, protože se prodávají za mnohem nižší částky a jsou přístupné pro širší veřejnost. O umění staršího období se zajímá spíš menší okruh sběratelů. V tomto segmentu máme mezi klienty mnohem více dražitelů právě ze zahraničí, v těch ostatních převažuje česká klientela. Krize ovlivnila především segment středně drahých položek, řádu statisíců. Naopak milionové položky a položky nejlevnější jsou podávány dokonce ve větším objemu než v předchozím období.
Mária Gálová
radek
Dobrý den. Jaké české umělecké předměty, starožitnosti a umělci jsou zrovna in a je po nich výrazná poptávka a která česká jména a umělecké předměty sběratelé začínají objevovat pro své sbírky. Děkuji Radek
myslím, že Vaše otázka již byla částečně zodpovězena v mých předchozích odpovědích. Velmi záleží na tom, v jakém období se pohybujeme a také v jaké cenové relaci. Pokud bychom se podívali na Váš dotaz z hlediska investičního, tak můj osobní názor je, že právě zmiňovaná jména autorů druhé poloviny 20. století představují v současné chvíli velmi zajímavou příležitost. Jejich díla se ve srovnání s českou meziválečnou avantgardou pořád ještě pořizují za zanedbatelné částky, ale mají potenciál značného zhodnocení v nejbližších letech.
Mária Gálová
Irena
Hezky den, muzete na zaklade vysledku letosnich aukci Dorothea vypozorovat nejake nove trendy v poptavce?
Jediný výraznější trend v první polovině roku se projevil v poklesu zájmu o užité umění, např. nábytek, ale o to více se pozornost sběratelů a investorů soustředila na výtvarné umění, především oleje a práce na papíře. Neustále stoupá také zájem o kvalitní fotografie a design.
Mária Gálová
Jakub
Dobry den, zajimalo by mne srovnani svetovych trhu z umenim, jak se v krizi nakupuje umeni v Americe, Evrope a hlavne v Asii. Dekuji.
Krize se projevila na všech těchto trzích poklesy v obratech. Je důležité to vnímat v širším kontextu a jak jsme již psala, uvědomit si, že předchozí období na světovím trhu s uměním bylo obdobím extrémů. Vlivem finanční krize však například významně poklesl objem volných finančních prostředků u zbohatlíků z východních zemí, což byli právě ti, kteří posouvali hladiny cen děl v posledních letech k extrémům. Ti se patrně z trhu stáhli a naopak se na něj budou vracet sběratelů, kteří na toto vystřízlivění čekali. Výrazně se na poklesech obratů ve světě projevil a i skutečnost, že banky přestaly financovat akvizice uměleckých děl a privátní dotace do umělecké sféry byly omezeny na minimum. Toto pak vedlo k poklesu zájmu o nákup děl prestižními muzeí a galeriemi. Právě ty jsou na světových aukcích také velmi často významnými klienty.
Mária Gálová
Zuzana
Ceny nemovitostí momentálně klesají. Neplatí to samé i o cenách uměleckých předmětů? Vyplatí se teď vůbec cokoliv nabízet k prodeji? Není výhonější počkat na pozdější dobu? Nebo - z hlediska aukčního prodeje - už lépe bylo a trend je trvale sestupný?
Jak jsem psala už v předchozí odpovědi, krize se částečně projevila i na trhu s uměním, ale nelze to říci obecně. Některé segmenty si naopak polepšily. Myslím, že vývoj je docela logický a odpovídá i predikcím ze začátku roku. V případě nejdražších prodaných položek se jejich zvýšený počet proti loňsku dá připsat snaze investorů sahat po více osvědčených, historicky prověřených a méně rizikových investicích než jsou akcie, jiné kapitálové produkty a třeba i nemovitosti. Naopak v segmentu středně drahých položek pokles připisuju tomu, že klienti nákupy v těchto cenových relacích považují spíše za „nákupy pro radost“, které si v období krize odpustí. A zvýšený počet prodaných nejlevnějších položek, v řádu desetitisíců, přikládám tomu, že se tyto nákupy spíše pro potěšení a jako dárkové předměty přeskupily do levnějšího okruhu. V každém případě bych o žádném trvalém sestupu na trhu s uměním nemluvila. Jsou to přirozené pohyby, které musíme přispat turbulencím kolem nás. Svět umění nemůže být jedinou výjimkou, která by zůstala v izolaci od ostatního světa. A ještě k poslední otázce, domnívám se, že pokud někdo vlastní kvalitní umělecký předmět, že se určitě nemusí obávat ho prodávat i v současném období.
Mária Gálová
Alena
Dobrý den, v tisku jsem zaregistrovala, že jste v minulém roce uspořádali aukci s moderním uměním, která měla značný úspěch. Hodláte v blízké budoucnosti tuto aukci zopakovat?
Ano, aukce moderního umění v loňském roce měla velký úspěch. Připravit kvalitní nabídku pro aukci takového typu není snadné a my bychom neradi snižovali laťku, kterou jsme nasadili. V trendu hodláme i nadále pokračovat, nicméně samostatnou aukci moderního umění uspořádáme až v průběhu příštího roku. Avšak velmi kvalitní díla právě z tohoto období máme zastoupena i nyní v naší aukci, která proběhne tuto sobotu. Skupina 42, která je sběratelsky velmi vyhledávána je zastoupena ve výjimečném rozsahu a ve špičkové kvalitě. Práce na papíře od Adrieny Šimotové, Aleny Kučerové, Věry Janouškové, Vladimíra Janouška nebo Karla Malicha startují na vlemi zajímavých cenách a jsou opravdovými lahůdkami.
Mária Gálová
Fernandeta
Dobré dopoledne, jake umelecke predmety jsou zarukou vyhodneho financniho zhodnoceni? Da se to vubec odhadnout?
Nejvýhodněji lze zhodnotit umění současné. To představuje jeden mantinel. Můžete jej pořídit za zanedbatelné částky (ve srovnání s jinými!), ovšem míra rizika, že je nezhodnotíte, je veliká. V tomto segmentu se nemůžete orientovat na základě nějakých předchozích zkušesnotí, vybírat lze buď na základě intuice nebo v podstatě podle toho, co se vám líbí. Že se autor, na kterého jste vsadila, nemusí v dlouhodobém kontextu prosadit, je právě podstoupené riziko. Nicméně, pokud nakupujete zároveň srdcem, bude Vám takový předmět přinášet alespoň potěšení. Druhý mantinel představuje staré umění, které je prověřené časem. V tomto případě je míra rizika minimální, ale také záruka zhodnocení v časovém horizontu podstatně nižší. Optimální je, a to zřejmě jako u všech jiných investic, namíchat si optimální portfolio. Všem čtenářům děkuji za zajímavé dotazy a přeji hezký zbytek dne.
Mária Gálová