Kolabujícím Českým aeroliniím mohou pomoci sami zaměstnanci. Podle informací HN totiž budou piloti a odboráři jednat s novými krizovými manažery také o tom, že by část akcií firmy mohli získat zaměstnanci. Výměnou za to, že si nechají sáhnout na platy.

"Zaměstnanecké akcie jsou jedním z témat chystaných rozhovorů s novou dozorčí radou," připustil Filip Gaspar, prezident sdružení pilotů CZALPA. "Nemyslím si ale, že by se dal realizovat hned," dodal.

Právě v průměru více než dvousettisícové platy táhnou aerolinky ke dnu, výrazně se podílejí na téměř dvoumiliardové pololetní ztrátě. Nový šéf dozorčí rady Václav Novák si zatím pod pokličku svých záměrů nahlédnout nenechá. "Je potřeba v komunikaci se zaměstnanci počítat i s tím, že mají k firmě citovou vazbu," řekl pouze velmi obecně.

Nicméně pokud by se podařilo s odbory a piloty vyjednat, že se vzdají části platů příslibem za firemní akcie, přinese to okamžitý efekt. Státní podnik by měl šanci se vzpamatovat - a jedině pak by také jeho akcie měly nějakou cenu. Při prodeji ČSA v budoucnu by se zaměstnancům zhodnotilo, oč by nyní na mzdách přišli.

Novák a spol. mají vypracovat plán záchrany ČSA do tří týdnů. Mohou přitom prolomit i dosavadní dogma - to, že stát aerolinkám nepomůže žádnou finanční injekcí.

"Součástí návrhu jistě může být jistě i vyčíslení, jaká pomoc státu by podniku aerolinkám pomohla přežít," potvrdil HN Novák. V žádném případě to podle něj ale neznamená, že by podnik mohl na státní pomoc spoléhat. Musí především osekat personální náklady a zajistit vytíženost letadel - třeba i prodejem části flotily. Ale i státní pomoc by se mohla podle Nováka vyplatit. Ministr financí Eduard Janota zatím vždy sanování ČSA odmítal. "Nepočítám s žádnou státní podporou," zdůrazňoval i s poukazem na hrozivý deficit státního rozpočtu.

"Není to reálné s ohledem na pravidla veřejné podpory. Musela by s tím souhlasit Evropská komise," uvedl včera mluvčí ministerstva Ondřej Jakob. Nepřímo tak ovšem potvrdil, že státní pomoc není úplně neprůchodná. Brusel přece na výjimky typu šrotovného a dalších nesystémových podpor v současné době slyší.

Mimochodem - těsně před vypršením lhůty pro podání cenové nabídky na ČSA (jediný zbylý zájemce o privatizaci Unimex ji má odevzdat do 30. září) padlo i další dogma. Janota dosud zdůrazňoval, že privatizaci nemůže zrušit, i když v ní zbyl jediný zájemce. Česku by údajně hrozily arbitráže. Teprve nyní potvrdil ředitel odboru jeho ministerstva Tomáš Uvíra, že zrušení privatizace bylo možné. "Ale neudělali jsme to z taktických důvodů," dodal. Privatizaci tak vláda nechá formálně doběhnout, i když není příliš pravděpodobné, že stát ČSA nyní prodá. Pokud ovšem Unimex nenabídne zajímavou cenu - když teď stát dává najevo, že to se záchranou aerolinek myslí vážně a na prodej nespoléhá...



VZKŘÍSIT ČSA
Obnovit komunikaci mezi zaměstnanci a vedením a sehnat peníze - to je plán Václava Nováka na záchranu ČSA. foto: HN