Do tří týdnů dostane ministerstvo financí na stůl návrh, jak zabránit krachu zadlužených Českých aerolinií. Ozdravnou kúru naordinuje nová rada ČSA v čele s krizovým manažerem Václavem Novákem. "Budeme zkoumat všechny návrhy, včetně plánu odborářů a pilotů. Ovšem výsledkem nebude zlatá střední cesta, ale radikální řez," prohlásil včera Novák, jehož společnost M. L. Moran dříve uspěla například při záchraně oceláren Vítkovice.

Včera se obměnila celá polovina dvanáctičlenné dozorčí rady, která bude podle ministra financí Eduarda Janoty pracovat mnohem aktivněji. Pravomocí rady je i jmenovat nové představenstvo. Jeho šéfa a prezidenta ČSA Radomíra Lašáka zatím prý Novák odvolávat nebude. I tak se ale Lašák ocitl na "vedlejší koleji". "Budeme jednat přímo s dozorčí radou," potvrdil i šéf sdružení pilotů Filip Gaspar. Lašák včerejší přelomový den vůbec nekomentoval.

Zdá se také čím dál pravděpodobnější, že vláda už nepočítá s letošní privatizací aerolinek. Nechá ale soutěž doběhnout. Zbyl v ní jediný zájemce, konsorcium Unimex-Travel Service. Má předložit nabídku do 30. září. "Zrušit privatizaci po nedávném odstoupení Air France/KLM by vypadalo, že jsme počítali jen s nimi. A Unimex zůstává přece jen alternativou," řekl HN Tomáš Uvíra, ředitel odboru ministerstva financí, jenž čistku v radě ČSA přežil.

Novák potvrzuje, že jeho hlavním úkolem je připravit aerolinky na to, že zůstanou státu. Bude muset propouštět, snižovat mzdy, rušit linky. "Pokud bychom nic neudělali, skončí firma v insolvenci do několika měsíců," varuje.


3 týdny má nová dozorčí rada na vytvoření plánu, jak vyvést ČSA z krize

1,8 miliardy korun dosáhla ztráta ČSA za první pololetí

6 z dvanácti členů dozorčí rady včera vyměnila valná hromada