Tým Formule 1 McLaren, fotbaloví Celtics a Rangers nebo ragbyové ligy v Británii. Ti všichni by mohli přijít o své zásadní sponzory, pokud by se britským lékařům podařilo prosadit jejich požadavek na úplný zákaz marketingu a reklamy na trhu s alkoholickými nápoji.

Britská lékařská asociace vznesla tento návrh v reakci na rostoucí počet nemocí způsobených právě nadměrnou konzumací alkoholu. Ten je nyní v Británii třetí nejčastější příčinou předčasných úmrtí, hned za kouřením a vysokým krevním tlakem. Britské zdravotnictví léčba nemocí spojených s alkoholem stojí přes tři miliardy liber ročně.

Lékaři si myslí, že za růstem spotřeby stojí propracované marketingové kampaně výrobců a distributorů. Zdůrazňují zejména sponzorování sportovních týmů a soutěží nebo kulturních akcí.

„Je nepochybné, že silný marketing a propagace alkoholu spolu s nízkými cenami povzbuzují mladé lidi k pití v takové míře, kterou naše zdravotnická zařízení zvládají s velkými obtížemi,“ řekl BBC Don Shenker z organizace Alcohol Concern.

Jako jeden ze způsobů, jak nepříznivému trendu vzdorovat tak doktoři vidí právě úplný zákaz marketingu a reklamy. „Alkohol je v současnosti propagován jako základní součást britského stravování. Způsob, jakým je prezentován, jeho umístění v obchodech a nízká cena vedou lidi k pocitu, že pravidelné nakupování a pití velkého množství alkoholu je stejně samozřejmé jako konzumace pečiva a mléka,“ myslí si Alison Rogersová, expertka přes onemocnění jater.

Dalším opatřením, které lékaři navrhují je zavedení minimálních cen alkoholických nápojů. O tom se již delší dobu mluví ve Skotsku, ale zatím nebylo přijato konkrétní opatření.

Ministerstvo zdravotnictví nicméně názor lékařské asociace nesdílí, podle vyjádření jeho mluvčího je důležitější osvěta a komplexní legislativní opatření.

Související