Ruský výrobce automobilů GAZ nemá zájem o získání podílu v německém Opelu. V rozhovoru pro ruský list Vedomosti to řekl majitel společnosti, ruský miliardář Oleg Děripaska. GAZ je průmyslovým partnerem v nabídce na převzetí Opelu, kterou předložilo konsorcium složené z kanadského výrobce automobilových součástek Magna a ruské banky Sberbank.

"Můžeme jim pomoci spustit montáž v našich továrnách a nabídnout jim naši prodejní síť pro marketing. Nevedou se ale žádné rozhovory o koupi podílu," uvedl Děripaska.

Opel je součástí amerického koncernu General Motors (GM), který o jeho prodeji jedná již několik měsíců. Německý list Süddeutsche Zeitung však koncem minulého týdne napsal, že GM nakonec svou německou divizi neprodá. Hodlá tak prý mimo jiné zabránit tomu, aby se technologie Opelu dostaly do Ruska, kde by v příštích letech mohla vzniknout nová konkurence.

Správní rada General Motors se podle listu proti prodeji Opelu vysloví na svém dnešním zasedání.

Opel je totiž pro GM důležitý i kvůli vývojovému centru v Rüsselsheimu, kde se vyvíjí platforma pro všechny vozy GM střední třídy, a také pro velkou naději koncernu, elektromobil Chevy Volt, navržený německými inženýry.

Druhým vážným zájemcem o Opel je mezinárodní investiční skupina RHJ International, proti níž nemá GM žádné zásadní výhrady. To se ale nedá říci o německé vládě, která jasně preferuje jako nového vlastníka automobilky společnost Magna. Ta chce totiž společně s ruskou Sberbank investovat do dalšího rozvoje Opelu a zachovat v podniku co nejvíce pracovních míst.

RHJ se oproti tomu netají tím, že by snížila počet zaměstnanců a na dva roky úplně zastavila provoz továrny v Eisenachu, která je jednou ze čtyř německých výroben Opelu.

Přestože německá vláda nevlastní žádný podíl v GM, má na prodej Opelu velký vliv. Přislíbila totiž novému majiteli automobilky půjčku ve výši 4,5 miliardy eur. Ta by podle odborníků umožnila Opelu zlevnit vozy až o 40 procent, což by téměř jistě znamenalo zvýšení poptávky a zamezilo propouštění.

Opel nyní v Evropě zaměstnává na 55 000 lidí. V jeho čtyřech německých továrnách pracuje zhruba 25 000 zaměstnanců, auta ale vyrábí také v Belgii, Polsku, Portugalsku a Velké Británii.