Světová obchodní organizace (WTO) vydala dlouho očekávaný první verdikt v letitém sporu, který mezi sebou vedou přední světoví výrobci letadel, tedy evropský Airbus a americký Boeing. Rozhodnutí je ale důvěrné a bylo doručeno pouze oběma zúčastněným stranám. Zveřejněno by mohlo být za několik měsíců.

"Vydali jsme rozhodnutí," řekl mluvčí WTO Keith Rockwell. Přísně tajný dokument ukrývá odpověď na otázku, zda je oprávněná stížnost Spojených států na evropské konsorcium EADS, jehož součástí je Airbus. Američané si stěžovali, že Airbus dostává od evropských vlád finanční prostředky na vývoj letadel, což je v rozporu s pravidly světového obchodu. Zhruba totéž však tvrdí Airbus o Boeingu.

Anonymní zdroje na obou stranách verdikt interpretují odlišně. Zdroj agentury Reuters ve Washingtonu řekl, že WTO označila pomoc Airbusu při vývoji dopravních letadel za ilegální a vítězem sporu jsou tedy Spojené státy, i když patrně neuspěly se všemi námitkami. Toto tvrzení ale razantně odmítly zdroje v Paříži a v Bruselu.

"Můžeme potvrdit, že sekretariát WTO nám doručil předběžnou zprávu, která je důvěrná. Je to rozsáhlý dokument o více než tisíci stranách, které musíme pozorně prostudovat," řekl mluvčí evropského komisaře pro obchod Lutz Güllner.

Evropské vlády mnohamiliardovou finanční pomoc Airbusu vždy obhajovaly tím, že jde o startovní pomoc ve formě úvěrů, které Airbus musí splatit. Airbus prý peníze využívá k vývoji letounů. V posledních letech Airbus předstihl Boeing a stal se největším světovým výrobcem dopravních letadel. Předtím patřilo dlouhodobě prvenství právě Boeingu. Americká firma tvrdí, že jí dotace Airbusu od evropských vlád způsobily škodu za 205 miliard dolarů.

"Je důležité připomenout, že tato zpráva je jen polovinou celého příběhu. Očekáváme předběžný nález ve sporu, který zahájila Evropská unie proti Spojeným státům. Verdikt čekáme za dva až tři měsíce," poznamenal mluvčí Güllner.

Spor, v němž právě padl první důležitý verdikt, je jedním ze dvou vážných obchodních sporů, které spolu Airbus s Boeingem vedou. Ve druhém sporu jde o to, že Evropané trvají na svém stanovisku, podle něhož měl naopak Boeing prospěch z vládních subvencí. Dotace prý čerpal prostřednictvím amerického ministerstva obrany a Úřadu pro letectví a vesmír (NASA).