Propad prodeje nových aut se v srpnu zpomalil. Podle Sdružení dovozců automobilů se za minulý měsíc prodalo celkem 13 129 osobních a lehkých užitkových vozů, což je meziroční pokles "jen" o 9,7 procenta. V červenci byl přitom propad mnohem hlubší - o více než 16 procent. Srpen se tak po dubnu a květnu stal teprve třetím měsícem roku, kdy byl propad českého trhu s automobily nižší než 10 procent.

Celkový prodej za letošní rok, tedy od ledna do srpna, klesl meziročně o 12,6 procenta na 120 416 vozů. Samotný prodej osobních aut se kvůli přesunu zájmu firem z užitkových na osobní vozy zvýšil o devět procent na 105 552 aut.

Za přesun poptávky může fakt, že od letošního dubna mohou firmy odečítat daň z přidané hodnoty nejen u užitkových, ale také u osobních vozů. Celkově ale poptávka firemních klientů po osobních a užitkových vozech letos klesla o 23 procent. V samostatné kategorii užitkových aut se pak prodej propadl o 64 procent na 14 864 vozů.

Nejprodávanější značkou osobních vozů byla Škoda s poklesem o dvě procenta na 28 967 vozů. Druhý Ford prodal 10 604 aut, což je o polovinu více než loni, a třetí Volkswagen zvýšil prodej o 23,6 procenta na 7500 vozů.

Z pětice nejprodávanějších značek českého trhu je tak Škodovka jediná, komu prodej v segmentu osobních vozů klesl. Propad zájmu firemních klientů a jejich přechod od aut "s mřížkou" k osobním je tak pro ni mnohem citelnější. V součtu obou kategorií se jí od ledna do srpna prodeje propadly o 20,8 procenta na 31 599 vozů. Například Ford do srpna rostl o 10,5 procenta na 12 256 aut.