Stát pomůže krajům s financováním regionální železniční dopravy. Po dalších deset let budou kraje dostávat ze státního rozpočtu ročně 2,65 miliardy korun. Vláda na pondělním zasedání rovněž schválila desetiletou smlouvu státu a Českých drah na provozování rychlíků. Na tiskové konferenci to uvedl ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Zatímco financování regionálních vlakových spojů, které objednávají kraje, bylo předmětem složitých jednání, u rychlíků, které platí ministerstvo dopravy, se situace vyjasnila rychle. Dráhy budou na dálkové spoje dle rozhodnutí vlády dostávat každoročně 3,9 miliardy korun. Smlouva bude na deset let.

Podle Slamečky jde o systémové řešení financování železnice, které zajistí, že v příštích letech nebude zásadně omezena vlaková doprava v krajích. Ještě nedávno ministr hovořil o omezení regionálních spojů až o 12 procent, na tiskové konferenci odhad zmírnil na maximálně dvě procenta příští rok.

Třímiliardová ztráta 

Šéf asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek, který mimořádně přišel na tiskovou konferenci vlády, krok vlády uvítal a označil jej za stabilizaci situace. "Pro kraje je dnešek důležitý den, podařila se věc, kterou naši předchůdci nedokázali dohodnout osm let," uvedl Hašek. "Pro kraje bylo nepřijatelné omezovat dopravu," dodal Hašek.

Loni zaplatilo ministerstvo dopravy za rychlíky 3,3 miliardy korun, kraje celkem za lokální spoje 4,7 miliardy. Přesto dráhy vykázaly v regionech ztrátu přes tři miliardy. V minulosti ji "lepily" ze zisků nákladní dopravy, což však po oddělení carga do samostatné dceřiné společnosti již není možné. Pondělní dohodou se kraje mimo jiné zavázaly zvýšit svůj příspěvek drahám o 300 milionů korun. U rychlíků dotace státu ztrátu pokryla. Všechny sumy se budou valorizovat dle inflace.

Dráhy mají podle Slamečky díky dlouhodobým smlouvám ušetřit ročně 710 milionů u krajských spojů a 300 milionů u rychlíků.