Pražský Dopravní podnik má asi peněz nazbyt. Nasvědčuje tomu aspoň průběh zakázky na vyprojektování nové trasy D pražského metra. Podnik totiž vyřadil uchazeče, který sliboval, že plány zpracuje o pětinu laciněji než konkurence. A zatímco podezřele nízká cena vedla k vyřazení, neméně zvláštní věci u dalších účastníků tendru nikomu nevadily.

Spojit městské části Písnice, Krč či Nové Dvory s centrem Prahy novou trasou, která by navíc ulehčila stávající lince C, plánuje metropole už od osmdesátých let. A letos definitivně rozhodla, že se stavět bude. Dopravní podnik, který vypsal výběrové řízení na projekt, také odhadl, kolik by měla studie stát a kdy by mohla být hotova: 490 milionů korun a 52 měsíců, zhruba čtyři a půl roku.

Do soutěže se přihlásili tři uchazeči - kromě mezinárodní společnosti Mott MacDonald i dvě tuzemské projekční kanceláře, Metroprojekt a Sudop.

Levný z kola ven

Jenže Dopravní podnik v polovině července nabídku první firmy škrtnul. A jako hlavní důvod uvedl, že firma napsala nízkou cenu a nevysvětlila, jak jí chce dosáhnout. Zatímco Metroprojekt a Sudop se trefily do představ podniku s nabídkami 490 a 470 milionů korun, Mott MacDonald chtěl jen 390 milionů.

Mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený tvrdí, že jim Mott MacDonald odmítl sdělit, jak se na tak nízkou cenu dostane. "Nezbylo nám pak nic jiného než nabídku neakceptovat," říká Pečený.

"Cenu jsme odůvodnili," namítá ale ředitel tuzemské pobočky firmy Jiří Petrák. Společnost už se proto kvůli vyloučení odvolala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

V případu je ale zajímavá ještě jedna věc: zatímco o pětinu nižší cena Dopravnímu podniku vadila, že zbylí uchazeči nabídli čtvrtinovou dobu zhotovení, jej nezarazilo. "Buď mají informace, které my nemáme, nebo jsou ty lhůty nedodržitelné," komentuje to Petrák.

"Tato lhůta odpovídá zkušenosti z minulých akcí a není důvod pochybovat o tom, že se to v této lhůtě dá stihnout," říká Pečený. Jaké zkušenosti s oběma firmami Dopravní podnik má a jak je možné, že v zadávací dokumentaci sami úředníci počítali se čtyřmi lety, ovšem mluvčí nebyl schopen zjistit.

Plány v šuplíku

Možné vysvětlení krátkého termínu nabízí pohled do minulosti: Metroprojekt již dříve na plánech pro trasu D pracoval. Takže má přinejmenším část dokumentace v šuplíku, trochu ji opráší a Dopravnímu podniku znovu prodá.

Pohled do obchodního rejstříku navíc vysvětluje i to, proč se nabídky Sudopu a Metroprojektu tak podobají: obě mají stejného vlastníka, a to Sudop Group.

"To zkrácení mi připadá podezřelejší než nižší cena," říká zastupitel za Evropské demokraty a současně člen dozorčí rady Dopravního podniku Tomáš Homola. Prý nechá zakázku prověřit. Stejně tak se o ni bude údajně zajímat i první místopředseda ODS David Vodrážka, jenž je předsedou dopravní komise pražského zastupitelstva a členem představenstva Dopravního podniku.

Problémové dopravní stavby v Praze

Severní část obchvatu

O výstavbě vnějšího okruhu se mluví už desítky let. Dosud není ale zcela jisté, kudy povede severní část obchvatu. Politici ODS prosazují tunel pod pražskou čtvrtí Suchdol s dvoupatrovým mostem přes Vltavu, tamní obyvatelé se ale této variantě zatím celkem úspěšně brání.

Metro C

Zástavba umožňuje, aby skoro celé prodloužení metra vedlo po povrchu. Dopravní podnik dokonce před patnácti lety prosazoval, aby do Letňan jezdila z Ládví tramvaj či rychlodráha. Politici přesto prosadili variantu drahého, hloubeného tunelu. Z původních 13,8 miliardy se cena už vyšplhala na 15,4 miliardy.

Tunel Blanka

Soustava tunelů, která má spojit Strahovský tunel s pražskou Trojou, měla být hotova v listopadu 2011. Stavba se ale nejméně o půl roku zdrží a bude zřejmě i dražší. Jedním z důvodů jsou i dva propady stropů při ražbě tunelu ve Stromovce.


DRAHÉ METRO
Trasa D se ještě nezačala stavět a už se ví, že bude dražší. Dopravní podnik totiž vyřadil nejlevnějšího projektanta.
FOTO: HN ARCHIV