Jsou z přírodního kaučuku zvaného latex, zabraňují početí a prvně si je navlékli Češi přesně před sto lety. Řeč je o kondomech značky Primeros, které svým hovorovým označením obohatily i český jazyk.

Podle údajů společnosti Vulkan Intim Brands, dodávající prezervativy této značky na trh, si je v současnosti kupuje čtyřicet procent české populace používající tuto metodu ochrany. To činí tuto značku českou jedničkou. Její nejvýznamnější konkurent je mezinárodní značka Durex. "Nabízíme stejnou kvalitu, ale jsme až o 40 procent levnější. Navíc kondomy nevyrábíme v Asii, takže by jejich spolehlivost měla být větší," domnívá se ředitel VIB Roman Kocián.

Výroba kondomů Primeros skončila v Hrádku nad Nisou v roce 2005 a přesunula se do malého města blízko německého Hannoveru. V tuzemsku se od té doby kondomy pouze elektronicky testují, balí a distribuují. Změna souvisela s výměnou majitele. Finanční skupina J&T, která v roce 2001 koupila továrnu jako svou první českou investici, prodala část firmy německé společnosti C.P.R. už v roce 2005. Plně do rukou druhému největšímu německému výrobci kondomů přešla značka Primeros loni. "Přesunutím výroby kondomů došlo ke zvýšení jejich spolehlivosti a barevnosti. Zbavily se také latexového aroma," říká Kocián. Na změně výroby firma ušetřila, v Česku totiž probíhají operace s velkým podílem lidské práce, které jsou dražší.

S příchodem německého vlastníka v roce 2005 se značka Primeros začala po sedmdesáti letech měnit. Majitelé zmodernizovali logo a uvedli na trh nové řady prezervativů - například extra lubrikovaný kondom pro snazší penetraci či kondom s malinkatými tečkami a kroužky na povrchu, které mají zvětšit požitek při sexu. Poslední inovace proběhla loni, kdy výrobce nabídl takzvaný "hot lovin" kondom, který je napuštěný lubrikantem s hřejivým účinkem. Firma distribuuje pod svým jménem také lubrikační gely a erotické hračky. "Oblíbeným je zejména vibrační kroužek," říká Kocián.

"Fucking" veřejnost pobouřil

Zatímco za dob socialismu, kdy byla firma Vulkan v podstatě největším výrobcem prezervativů v Evropě, neměla vymezenou svoji cílovou skupinu, dnes se zaměřuje zejména na mládež ve věku od 15 do 20 let.

"Chceme si vychovat naše generace zákazníků a oslovit je v době, kdy poprvé začnou přemýšlet o tom, že by se měli chránit. Později se k nám budou spontánně vracet," popisuje strategii Kocián. Značka se proto snaží vystupovat hravě a neotřele. To jí však někdy přinese i pobouření veřejnosti. Tak se například stalo u reklamní guerillové kampaně, která začala přelepováním dopravních značek označujících začátek či konec obce. Namísto originálního názvu byla města přejmenována na "Fucking". Společnost VIB se ke kampani přihlásila až o několik dní později, kdy spustila spotřebitelskou soutěž, jejíž hlavní výhrou byl zájezd do stejnojmenné rakouské vesnice v Alpách. K přelepování značek, které je v tuzemsku nelegální, se však firma nepřiznala s tím, že původně měly být nápisy umístněny na speciálních nosičích. Kontroverzní kampaň řešila na základě stížností spotřebitelů i Rada pro reklamu.

Dalším marketingovým bonbonkem byla nedávná kampaň "I love my penis", ve které se firma spotřebitelů ptala, jaký používají název pro mužské pohlaví. "Nejčastěji se prý z českých ložnic ozývá slovo "páčka". Na dalších místech se umístil například "prezident", "vašnosta" nebo "jednooká mamba", usmívá se Kocián. Na webových stránkách dokonce firma hledá odvážné páry, které o sobě prozradí lechtivé detaily a dostanou tak možnost stát se "oficiálním testovacím párem" Primeros.

A jak se značka vyrovnává s hospodářskou krizí? Podle slov jejího ředitele z ní poměrně profituje. "Naše prodeje stouply zhruba o deset procent. Je to dáno nejspíš tím, že spotřebitelé začali preferovat varianty kondomů kolem cenového středu. Nebo teď prostě používají kondomy více - bavení se sexem je méně nákladné," říká Kocián.

Bývalá majitelka měla smůlu

I když se kondomy značky Primeros v Česku nevyrábějí, veřejnost je stále vnímá jako tradiční českou značku. Historie jejich výroby sahá do roku 1909, ve kterém začal v Praze provozovat obchod se smíšeným zbožím Gustav Schwarzwald. Jeho oficiální název tehdy zněl "Továrna na gumové zboží Primeros". Na začátku roku 1928 předal Schwarzwald firmu své sestře Eleonoře. V roce 1934 byla celá výroba přesunuta do Děčína a pražská pobočka se zabývala pouze distribucí zboží.

"Eleonora i její manžel však byli Židé a to se jim stalo osudným. Po obsazení Československa německou armádou v roce 1939 totiž začaly být židovské firmy takzvaně 'arizovány' - byly odebrány původním židovským majitelům a předány 'rasově čistým' jedincům. Firma Primeros dostala svého správce Jaroslava Fircha v září 1939. Ten disponoval veškerými právy firmy," popisuje Lucie Žáková v práci zabývající se historií firmy Vulkan. Eleonora nakonec uprchla do New Yorku, kde strávila celou válku.

Během války se majitelé měnili, ale sortiment výroby zůstával stále stejný - hlavní část tvořily prezervativy. "Po válce čekala firmu Vulkan - Primeros další rána v podobě znárodnění. Ještě před svým příjezdem zpět do Prahy se ale prostřednictvím advokáta ozvala Eleonora, které byl majetek neprávem odebrán. S odvoláním na dekret prezidenta republiky z května 1945 žádala o vynětí své firmy z národní správy. Přestože tvrdila a nejspíše také písemně doložila, že se vždy hlásila k československé národnosti, získalo ministerstvo vnitra ze sčítacího archu sčítání lidu z roku 1930 informaci o tom, že se přihlásila k národnosti německé. Eleonora se ke svému majetku nikdy nedostala," píše Žáková.

Během 60. a 70. let se ve Vulkanu, jak se podnik jmenoval, zavedly nové automatické linky na výrobu gumových rukavic a prezervativů. Ještě v roce 1989 podnik vyrobil více než 45 milionů kondomů a kolem 37 milionů párů ochranných rukavic. Po revoluci byl Vulkan přeměněn na akciovou společnost a ve druhé vlně kuponové privatizace prodán. "Od té doby se v něm střídali majitelé, kteří neměli zájem ho rozvíjet," říká Kocián. V 90. letech ho navíc začala ohrožovat levná asijská konkurence, kvůli které spadl do červených čísel. Zisku se podařilo dosáhnout až s příchodem J&T.


PRIMEROS
Značka míří pojetím svých kampaní zejména na spotřebitele mezi 15 - 20 lety.
FOTO: HN - ZUZANA ŠMAJLEROVÁ

Související