Odborové organizace ČSA jsou připraveny o čtvrtečním návrhu vedení ČSA jednat, přesto mají několik výhrad. Podle slov prezidenta Sdružení pilotů CZALPA Filipa Gaspara již zaměstnanci ke snížení mezd přistoupili dříve a stále nevidí v návrhu nějaké řešení, jak by se aerolinky mohly dostat ze ztráty. Podle něj to není plné řešení.

"Návrh na snížení mezd, který byl navržen Radomírem Lašákem, je jen jednou částí záchranného plánu. Nic většího neřeší," uvedl Gaspar.

Ostatní odborové organizace buď ještě o návrhu managementu nediskutovaly nebo ho rovnou odmítají. Podle nich v něm kromě těch čtyř bodů není řečeno nic konkrétního. Třeba jim tam chybí, kam by vlastně stržené peníze z platů šly.

Prezident Českých aerolinií Radomír Lašák navrhl ve středu rezignaci vedení ČSA pod podmínkou, že odbory přistoupí na snížení mezd. "Celé vedení se sebere a odejde minutu poté, co si piloti sníží platy o třicet procent a ostatní zaměstnanci o 15 procent," uvedl Lašák.

V rámci návrhu je kromě snížení mezd také zmrazení vyplácení zaměstnaneckých benefitů do doby skončení ekonomické krize a zrušení provozních omezení. Prezident tak reagoval na výroky Sdružení pilotů ČSA, které si stěžovalo na krátkodobý restrukturalizační plán a na nedostatečnou spolupráci mezi vedením a odbory zastupující zaměstnance.

Odborové organizace se na tiskové konferenci více k návrhu již nevyjadřovaly a dále debatovaly o možném restrukturalizačním plánu. Podle nich je již dříve navrhovaný záchranný plán nepřijatelný a neřeší současnou situaci a neobsahuje žádný program do budoucna, tedy ani cíle společnosti a nejbližší kroky ČSA.

Ve sledu událostí posledních dnů odborové organizace uvažují o stávce a vyhlásily neomezenou stávkovou pohotovost pilotů ČSA. Důvodem je podle nich snaha managementu o umlčení kritiky ze strany zaměstnanců.

Spolupráce a odvolání vedení

ČSA se propadly v prvním pololetí letošního roku do ztráty 1,8 miliardy korun a vyhlídky nejsou zrovna také nejoptimističtější. Podle managementu se celoroční ztráta vyšplhá na 2,4 miliardy korun.

Situaci má zlepšit právě restrukturalizace. Ta počítá s omezením spojů, snížením počtu letadel z 50 na 44 a propouštěním. Některé stroje se vrátí zpět leasingové společnosti, o prodeji zbylých se ale rozhodne až po privatizaci. Stejně tak o dalším majetku firmy. Dozorčí rada vzala v pondělí také na vědomí propuštění 860 zaměstnanců. Aerolinky nyní zaměstnávají 4600 lidí.

Rozprodávání majetku se nelíbí právě Sdružení pilotů. Podle nich je neustálé rozprodávání majetku jen krátkodobým řešením a požádalo i o odstoupení současného vedení. Prezident sdružení Filip Gaspar již dříve řekl, že se snažili s management ČSA jednat a podílet se na restrukturalizačních krocích. Ze strany vedení však nevidí žádnou snahu.

Sama odborová organizace ve čtvrtek potvrdila, že chce spolupracovat s vedením aerolinek a chtějí také, aby se udržela pracovní místa.

Janota: Není možní připustit chaos

Středeční schůze se zúčastnili i ministři Eduard Janota a Gustáv Slamečka. Podle slov Janoty bylo potřeba již predložit nějaký radikální návrh, aby pokračovalo plynulé působení firmy bez hašteření.

V případě dohody by odstoupila kvůli zachování kontinuity při privatizaci část představenstva, například prezident s někým dalším. "Není možné připustit žádný chaos a lze to zvládnout," uvedl ministr financí Janota.

Související