Ikona českého lihovarnického trhu - někdejší generální ředitel božkovského Stocku Martin Petrášek - má nástupce. Příští týden nastoupí do čela největší české likérky osmatřicetiletý Petr Pavlík. Muž se zkušeností obchodníka s drogistickým zbožím a pracími prášky nadnárodní firmy Procter and Gamble, který nakonec působil jako marketingový manažer v londýnské centrále koncernu.

Přímo ve Stocku se k osobě nového šéfa zatím nikdo oficiálně nevyjadřuje. "Nebudeme to zatím komentovat," uvedl marketingový ředitel Richard Švéda. Firma s víc jak třetinovým podílem na českém lihovarnickém trhu hodlá Pavlíka představit až po víkendu, kdy nastupuje do své funkce. "Nebude mít lehký úkol. Prodeje v čase krize všem padají, i když Stock na tom ještě není tak špatně," říká anonymně jeden zástupců firmy.

Letos jednapadesátiletý Petrášek nastoupil do Stocku před třinácti lety a jedenáct let Stock přímo vedl. Letos v dubnu skončil a lihovarnickou jedničku na trhu řídil od té doby ekonomický ředitel Pavel Mucha. Petrášek tvrdí, že odešel vyloženě z vlastní vůle a údajně po důkladném zvážení. Podle některých spekulací ale čelil velkému tlaku poté, co dlouholetý majitel - německá rodina Eckesových - prodala božkovský podnik americké investiční společnosti Oaktree Capital Management. A následně se majitelem božkovského výrobce fernetů stala britská společnost Stock Spirits Group se sídlem v Londýně.

"Osobně pana Pavlíka neznám. Ale je jisté, že se bude moci opřít o skvělý tým, který jsme ve Stocku vybudovali," pochválil se včera Petrášek. Za jeho vedení zvýšila likérka roční prodeje z 18,5 milionu litrů na loňských rekordních 27,5 milionu litrů. Petráškův tým přesvědčil akcionáře k obřím investicím do technologie a obnovy závodu - během deseti let přes 700 milionů korun. V řádu několika set miliónů se pohybovaly i roční zisky i dividendy pro akcionáře.

Vyjádření nastupujícího šéfa se nepodařilo včera získat. Ve studentském časopise Akademik před lety Pavlík uvedl, že po studiu vysoké školy začínal od nejnižších postů právě u Procter and Gamble. "Výhodou je princip, kdy každý nový příchozí absolvent vysoké školy začíná na základní manažerské úrovni. Ze své zkušenosti to mohu vřele doporučit," napsal před pěti lety Pavlík, tehdy jako obchodní ředitel Procter and Gamble Česká republika.