Do Česka vstoupil kavárenský řetězec Starbucks před rokem a půl a zatím si tu své působení nemůže vynachválit. "Šli jsme do země, kde lidé pili turka a dnes už ráno v pražských ulicích potkávám lidi s kelímkem naší kávy v ruce," říká Vladan Armus, prezident pro značku, mající na starost střední a východní Evropu. I proto chystá firma v Česku a Polsku velkou expanzi a zatímco v západní Evropě a USA některé své pobočky zavírá, zde chce do pěti let zdvojnásobit počet svých kaváren. "Chceme jít i mimo Prahu, v hledáčku máme například Brno a Ostravu," dodává Armus.

HN: Kolik "kafí" denně vypijete?

Tak zhruba čtyři až pět. Kávou každopádně začínám každé ráno.

HN: Vše je "made in Starbucks", nebo si dáte i kávu od konkurence?

Většinou jsou to naše kávy, ale samozřejmě že musím ochutnávat i konkurenci, abych věděl, co nabízí. Kávu ze Starbucks mám ale rád a pil jsem ji už v době, kdy jsem pracoval v konkurenčním kavárenském řetězci.
Jsem rád, že vidím, že je Starbucks v Česku úspěšný, i proto zde otevřeme další kavárny. Šli jsme do země, kde lidé pili turka a dnes už ráno v pražských ulicích potkávám lidi s kelímkem naší kávy v ruce.

HN: Kolik nových kaváren to bude?

V září otevřeme naši desátou pobočku v pražské Metropoli Zličín, ale to rozhodně nebude naše poslední kavárna. Startujeme velkou expanzi. Nejenom v Česku - důležitý je pro nás celý region. Celkově chceme v Česku a Polsku v následujících pěti letech minimálně zdvojnásobit počet kaváren. Kromě toho v následujících několika letech vstoupíme na maďarský trh.

Je tu několik měst, kam chceme. Brno je atraktivní město, láká nás i Ostrava

HN: Pro kolik kaváren je ale v Česku celkem místo? Můžeme třeba říct, že za deset let tu bude Starbucks na každém rohu a pomalu v každém městě, jako je tomu v USA?

Kolik tu budeme mít celkem kaváren, hodně záleží na realitním trhu a na tom, jak se nám bude dařit najít vhodné lokality.

HN: Zatím jste ale jenom v Praze...

Určitě ale chceme jít i do dalších měst. Kdy to bude, záleží na tom, jak se nám podaří najít vhodná místa. Je tu několik měst, kam chceme. Brno je atraktivní město, kam určitě chceme a kde nyní hledáme místo. Pak je pro nás lákává například Ostrava.

HN: Říkáte, že záleží na vhodných lokalitách. Nejsou nyní v době krize prostory levnější? Někde vaše konkurence končí...

Některé firmy sice mají problémy a zavírají své pobočky, ale dobrá místa nejsou rozhodně levnější než loni. A my nekoupíme jen tak nějaké místo jenom proto, že je levné.

HN: Jak vlastně na Starbucks v Česku dopadá krize. Na západě jste museli pobočky zavírat...

Ano, na západě jsme nějaké pobočky zavřeli, ale tady žádné zavírání nehrozí. Jsme tu rok a půl a naopak budeme investovat. Krize se nebojíme, navíc vidím, že české ekonomice se daří lépe. Už tomu napovídají i čísla. Jistě, nezaměstnanost stále ještě roste, ale ta vždy dohání ostatní zlepšování pomaleji. Jak říkám, co se týče krize, vidím světlo na konci tunelu. Střední a východní Evropa není krizí tolik zasažena jako třeba Spojené státy nebo Velká Británie.

Pokud jde o české pobočky, tak jediné, co na nás trochu dopadá, je pokles turismu. Tím je ale ovlivněn každý byznys v Praze. Podle některých údajů šel počet turistů v Praze dolů o dvacet procent. My ale nemáme možnost srovnání. Většinu poboček jsme totiž ještě loni neměli. A pokud srovnám naši první kavárnu, která je tu už rok a půl, tak tam sice nějaký pokles je, ale ten je dán tím, že v jejím okolí vyrostly čtyři další kavárny, a už to není ten jediný Starbucks v Česku.

Západní Evropa je ustálená, tady je stále mnoho prostoru. Proto ten kávový boom

HN: Máte čísla, kolik procent vašich zákazníků jsou cizinci a kolik Češi?

Vždy záleží na místě, ve kterém je daná kavárna. V centru Prahy je to půl na půl, v kavárnách na okraji Prahy jsou to převážně Češi. Tato procenta jsou ale ošidná. Máme totiž mnoho zákazníků, kteří jsou sice cizinci, ale žijí a pracují v Česku.

HN: V Česku vám roste konkurence. McDonald's otevřel své McCafé, vstoupil sem nový kavárenský řetězec Gloria Jeans. Je tu pro všechny místo?

Důvod pro tento kávový boom v Česku je poměrně jednoduchý. Západní Evropa je už ustálená, tady je stále mnoho prostoru. Proto tato expanze bude pokračovat. Zatím tu místo pro každého určitě je, o tom není pochyb, ale čas ukáže, kdo na trhu vydrží. Ačkoliv - podívejte se na Anglii. Tam se etablovalo ještě více kavárenských sítí než tady a daří se jim všem poměrně dobře.

HN: Z cenového srovnání s konkurencí ale vycházíte jako nejdražší.

I když bude McDonald's expandovat s McCafé, jejich hlavní produkt je a vždy zůstane hamburger. My jsme zaměřeni jen na kávu. Jsme prémiová značka. Co se ale ceny týče, vždyť nejsme o moc dražší než Coffee Heaven.

HN: Některé řetězce mají nyní krizové menu, Subway má levnější sendviče, zavedete něco podobného?

My nemůžeme zlevnit cenu kávy, to by se projevilo v kvalitě. Na podzim ale uvedeme nové produkty, většinou se bude jednat o jídlo, které bude určitě v cenové hladině akceptovatelné i v krizi.

HN: Jaký je váš podíl na trhu?

Budeme mít deset kaváren, Coffee Heaven jich má zatím trochu víc, ale v následujících letech to budeme právě my, kdo bude mít největší podíl na trhu. Kdo je nyní jednička trhu, to nevím.

HN: Jaké jsou vaše hospodářské výsledky? A jste v černých, nebo červených číslech?

Nemohu tyto výsledky sdělovat. Výsledky zveřejňuje AmRest a my jsme část AmRest holdingu. Nemohu proto říct ani barvu. Mými hlavními úkoly ve firmě jsou ale expanze a profitující kavárny.

HN: AmRest, který jste zmínil, provozuje KFC. Není možná nějaká bližší spolupráce obou řetězců? Například vaše káva v KFC?

V tuto chvíli si to moc neumím představit. KFC je silná značka a mají své kafe. V budoucnosti to ale nemohu úplně vyloučit.

HN: V USA Starbucks ve svých kavárnách omezuje lidi s počítači, protože tam tráví příliš mnoho času a málo konzumují. Zavedete to i tady?

Ne, tady nic podobného určitě neuděláme. Kdybychom takové omezení plánovali, nenabízeli bychom internet zdarma. Nemohu komentovat toto oznámení z USA. My to ale určitě neuděláme.

Turka lidé pijí doma, na něj nemusí chodit do kaváren

HN: Na začátku jste zmínil, že jste přišli do Česka, kde lidé pili turka. Věděl jste vlastně, čemu konkurujete?

Turka samozřejmě znám. Pocházím totiž z Jugoslávie a tureckou kávu pila moje matka. I já ji dodnes stále občas piji. Když si koupíte praženou kávu ve Starbucks, můžete si z ní turka udělat doma.

HN: A hotového turka v kavárnách prodávat nebudete?

To ne. Kdo ji chce, může si ji udělat doma. Nemyslím si, že bychom měli turka prodávat v našich kavárnách. Nabízíme to, co zákazníci chtějí, a většina našich zákazníků je ve věku do 39 let. Ti si raději než turka dají laté či expreso. Dělali jsme několik průzkumů, co naši zákazníci chtějí, co pijí, a turek to rozhodně není. I v Turecku naši zákazníci pijí hlavně laté. Turka si uvaří doma, nemusí na něj chodit do kaváren. Pro nás by to v tuto chvíli nemělo smysl. Dělali jsme několik průzkumů, ale není zájem.


9 kaváren v Česku. V září se počet kaváren řetězce Starbucks rozroste na deset.

Řetězec působí ve 44 zemích světa, v hledáčku má nově například i Maďarsko.

15 tisíc poboček má kavárenský řetězec Starbucks po celém světě, nejvíce jich má v Americe, kde začínal.


Starbucks v bodech

Velryba na trhu

Starbucks Coffee Company byla založena 1971. Jméno pochází z knihy Moby Dick Hermana Melvilla, klasického amerického románu. Starbucks je jméno hlavního důstojníka velrybářské lodi.

Světový hráč

Starbucks je přední světový zpracovatel a prodejce kávy a v současnosti má 15 011 kaváren a více než 170 000 zaměstnanců v 44 zemích světa.

Zavíráme krám

V důsledku neuvážené expanze firma už v červenci 2008 ohlásila záměr uzavřít jen v USA až šest stovek kaváren a propustit asi 12 tisíc pracovníků.



Vladan Armus 39

Vladan Armus pracuje ve společnosti Starbucks Coffee od roku 2003, kdy začal na pozici oblastního manažera v Londýně. Před tím byl manažerem kavárny a oblastním manažerem v konkurenční firmě Costa Coffee.