Finanční prostředky na podporu nákupu nového automobilu a sešrotování starého vozu již v Německu vystačí pouze na vyplacení 183 736 příspěvků. Z celkové částky vyčleněné na šrotovné tak zbývá pouze necelých deset procent. Vyplývá to z údajů spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (Bafa). Podle agentury DPA by se peníze při průměrně 9 000 nových žádostí denně mohly během tří týdnů zcela vyčerpat.

Německá vláda v únoru začala vyplácet příspěvek 2 500 eur (zhruba 64 000 korun) na koupi nového energeticky úsporného automobilu výměnou za sešrotování nejméně devět let starého vozu. Vláda na šrotovné nejprve vyčlenila 1,5 miliardy eur, později však tyto prostředky navýšila na pět miliard eur. Měla by tak podpořit prodej celkem dvou milionů vozů. Minulý měsíc vyloučila, že by mohla přikročit k dalšímu navýšení peněz.

Za prvních sedm měsíců letošního roku stoupl celkový prodej aut v Německu o 26,6 procenta na téměř 2,4 milionu vozů. Prodej osobních automobilů v Německu se v červenci díky šrotovnému meziročně zvýšil o 29,5 procenta na téměř 340 000 vozů.

Z růstu poptávky výrazně těžila i česká ekonomika a zejména automobilka Škoda Auto, jejíž prodej na německém trhu stoupl zhruba o dvě třetiny na více než 15 000 vozů.

Německé šrotovné zmiňují všichni analytici jako současný hnací motor české ekonomiky. Od něj se odvíjí i mezikvartální zlepšení českého HDP, který v porovnání s 1. čtvrtletím stoupl o 0,3 procenta, zatímco meziročně vykázalo Česko historicky nejhorší výsledek s - 4,9procentním poklesem. Předběžné odhady HDP zveřejnil v pátek ČSÚ.

"Státní stimuly západoevropských ekonomik tu nebudou věčně. Zvlášť velkou otázku představuje  konec německého šrotovného, který zasáhne evropský automobilový průmysl," varoval v pátek Petr Dufek z ČSOB. K tomu dodala Helena Horská, že efekt šrotovného musí nahradit trvalejší faktory v podobě obnovy zásob a rostoucího vývozu. 

Po skončení německého šrotovného však Česko přijde o výrazný stimul. Podle Jiřího Škopa z Komerční banky šrotovné již od února 20009 zvyšuje exporty aut do zahraničí o více než 5 miliard měsíčně.

"Pozitivní příspěvek v první polovině letošního roku přispěl k růstu v celém prvním pololetí, odhadem je to více než 1 procentní bod, pokud vezmeme v úvahu vysokou dovozní náročnost výroby automobilů," dodal. 

České oživení bude tedy závislé na tom, jak velká bude prodleva mezi koncem německého šrotovného a oživení zahraniční poptávky.