V USA se jich za letošní rok prodalo už o padesát procent více než ve stejném období loňského roku a statistici firmy SoundScan, sledující prodeje hudebních nosičů, odhadují, že by čísla letos mohla překročit hranici tří milionů prodaných kusů. Nejsou to nijak závratné počty, stejný počet CD nosičů nebo digitálních souborů s hudbou se v USA prodá přibližně za dva dny. Přesto jsou to příznivé zprávy pro médium, kterému mnozí odborníci v polovině devadesátých let předpovídali rychlý zánik.

Vinyly z Čech jdou do světa

Poptávka po vinylech roste, ale američtí hudební vydavatelé zoufale řeší, kde je lisovat. Drtivá většina velkých továren na výrobu vinylových desek na západě totiž s nástupem CD skončila svůj provoz. A stavět nové nákladné továrny kvůli malonákladovým deskám se nikdo neodváží. Záchrana přišla z České republiky, konkrétněji z Loděnic v okrese Beroun. Místní Gramofonové závody nepřerušily svoji výrobu ani během vinylového útlumu v devadesátých letech a klienti ze zámoří zde našli ideální spojení tradičního přístupu a vysoké kvality. Naše země se nečekaně stala gigantem na poli výroby vinylů.

"V Loděnicích jsme loni vyrobili něco málo pod dva miliony vinylů," říká Eric Mueller z firmy Pirates Press, která se v Loděnicích od roku 2003 stará o zprostředkování zakázek amerických vydavatelů, vesměs z nezávislé scény. Mezi jejich klienty je přes tři tisíce hudebních vydavatelství z celého světa. "Většina desek končí na americkém trhu, ale rozhodně ne všechny. Zprostředkováváme výrobu už také pro celou řadu klientů z Evropy," dodává Eric Mueller, který si pochvaluje, že továrna v Loděnicích je maximálně flexibilní. Kromě lisování se zde totiž obstarává i výroba papírových obalů.

Slaví se Den černých desek

Vinylové desky už nejsou doménou jen dýdžejů a sběratelů, ale také hudebních labužníků. V době, kdy se dá hudební nahrávka získat jediným kliknutím myši, je drahý a zároveň krásný vinyl připomínkou toho, že za hudbou stojí lidé z masa a kostí.

Vinyl se stal nadějí pro obchody s hudebními nosiči. Za oceánem se obchůdky nezávislé na velkých řetězcích snaží své zákazníky všemožně předcházet. V červnu letošního roku vyhlásili prodejci každou třetí sobotu v měsíci Dnem vinylů.

Obchody, jež se k akci připojí, prodávají jediný den limitované edice vinylových desek vydaných speciálně k této příležitosti. Při prvním vinylovém dnu na konci června se na pultech objevily raritní singly Toma Waitse, Green Day nebo Wilco, které se už dnes prodávají na internetových aukcích až za trojnásobek původní ceny.

Dostát zvýšenému zájmu o gramofonové desky se dnes snaží už i velká hudební vydavatelství, což je další důkaz toho, že vinylový průmysl dávno přestal být obskurním trhem pro pár nadšenců. "Na českém trhu je dostupných momentálně zhruba osmdesát vinylových titulů," říká Veronika Douglas z české pobočky firmy Universal Music. "Nejčastěji jsou to stará alba v deluxových verzích s rozšířeným bookletem a v remasterované edici," dodává. "Nejvyšší prodeje hlásí poslední album Metallicy Death Magnetic, kterého se zatím prodalo přes sedm set kusů," říká Douglas.

Svého boomu se gramofonové desky dočkaly také na nezávislé scéně, pro kterou je CD nosič symbolem velkého hudebního průmyslu, od kterého se indie hudebníci odvrací. Řada nahrávek alternativní hudby vychází jen na vinylu. Mezi nejpozoruhodnější počiny poslední doby patří singlová série vydavatelství Silver Rocket, druhé album skupiny Sporto nazvané More nebo debut svérázného folkaře Jindry Holubce - album Valerij Dubjanin, které vydalo Polí5. Stojí za nimi nadšení vydavatelů, kteří obvykle vědí, že na podobných deskách vydaných v nákladu několika stovek kusů nelze vydělat. Přesto jich je víc a víc. "Momentálně vychází v průměru jeden český vinyl na nezávislé značce za čtrnáct dní," říká Petr Čepek z labelu Damage Done.

Desky jsou hezký

V době, kdy se dá hudební nahrávka získat jediným kliknutím myši, je drahý a zároveň krásný vinyl připomínkou toho, že za hudbou stojí lidé z masa a kostí.

FOTO: ČTK