Čeští řidiči si stále nezvykli, že smějí policii volat jen k závažným dopravním nehodám.

Od začátku roku platí nový zákon, podle nějž policisté vyjíždějí jen k haváriím se škodou nad 100 tisíc. Anebo k těm, při nichž jsou řidiči opilí či někdo zemře nebo se zraní. Přesto ale dopravní policisté vyjeli od začátku roku zhruba ke 30 tisícům nehod zbytečně. "Měsíčně je to pět až šest tisíc výjezdů," řekl šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Zákon od ledna zvýšil škodu, kvůli níž je nutné volat policisty, z 50 tisíc na dvojnásobek. Navíc zavedl další novinku: řidiči si musí takovou havárii sami "vyšetřit".

Na zvláštní formuláře sepíší, jak se stala a pokud se rovnou na místě nedohodnou na viníku, najdou ho později specialisté z pojišťoven, u nichž mají řidiči povinné ručení. Už před půl rokem bylo přitom ve hře, že řidiči, kteří zavolají policii zbytečně, budou muset výjezd dopravní hlídky zaplatit. Například když půjde jen o pomačkaný blatník a bude na první pohled jasné, že škoda je velmi malá.

Pak ale policisté vyhlásili, že ani v takových případech nebudou chtít od řidičů peníze. Přinejmenším do doby, než si lidé na novinku zvyknou. Ale podle Tržila u toho chtějí zůstat i nadále. "Nikoho jsme za zbytečné zavolání policisty ještě nesankcionovali a ani se za to žádné pokuty platit nebudou," ujistil Tržil. Hodně řidičů totiž stále o změnách neví. Na policejní prezidium stále volají lidé s otázkami, co mají dělat po nehodě nebo jaký je limit škody.

Podobná praxe je i v jiných evropských zemích. V Rakousku zaplatí lidé za přivolání policie k nehodě 36 eur (asi 970 korun). Bez poplatku je výjezd policistů v Maďarsku, Belgii, Nizozemsku, Polsku, Řecku nebo na Maltě. Řidiči sice dál často volají policisty, aniž by museli, přesto ale policistům ubylo práce. Za prvních sedm měsíců letošního roku zasahovali u 42 tisíc nehod, zatímco loni měli o 54 procent výjezdů víc.

Pravidla pro volání policistů se ale možná opět změní. Ve sněmovně prvním čtením prošel návrh, aby policisté zasahovali jen u nehod se zraněním a alkoholem. Ostatní havárie, bez ohledu na škodu, by si zdokumentovali řidiči a vyšetřily pojišťovny.

Policisté letos vyšetřovali nějakou nehodu v průměru každých 7,3 minuty. Každých 11,5 hodiny na silnici zemřel člověk, každých 2,9 hodiny utrpěl někdo těžké zranění a v průměru každých 24 minut se někdo lehce zranil.

I tak to ale podle statistik vypadá, že by letošek mohl být jeden z nejlepších za poslední roky. Od ledna do července na silnicích zahynulo 89 lidí, to je nejméně od roku 1990. Nejméně za posledních 19 let bylo i těžce zraněných.